Nederlanders bestellen vaker veganistisch bij Thuisbezorgd
De conclusies zijn getrokken uit een eigen onderzoek van Thuisbezorgd, naar aanleiding van een onderzoek onder 1000 Nederlanders. Daaruit is gebleken dat een derde van de Nederlanders aangeeft meer of volledig vegan te willen eten.
Het is niet onbekend dat de vegetarische markt in Nederland groeit, maar in verhouding tot de vlees- en viseters is het nog een relatief klein gedeelte van het totaal. Er komen steeds meer initiatieven om dierlijke producten te laten staan, zoals Veganuary en de Week Zonder Vlees en deze hebben een positief effect op de overgang van dierlijke naar plantaardige producten, ook wel de eiwittransitie genoemd. Maatschappelijke discussies zoals het klimaat, duurzaamheid en vervuiling spelen een rol in het maken van de keuzes. De meeste mensen die vegetarisch of veganistisch eten noemen eigen gezondheid en dierenwelzijn als belangrijkste factoren. Ook klimaatverandering is een invloed op de dieetkeuze van mensen.
Inzetten op gezondheid en milieu
De conclusie van Thuisbezorgd is dat Nederlanders bewuster kiezen wanneer zij een bestelling plaatsen. Dat doen zij op basis van hun eigen gezondheid en het milieu. Plantaardige diëten worden steeds populairder, stelt de maaltijdbezorgservice. Niet alleen Thuisbezorgd, maar ook restaurants zetten al een tijdje in op deze trends met plantaardige menu’s of zelfs vegetarische kaarten.
Plantaardige gerechten toegankelijker
In het onderzoek van Thuisbezorgd onder 1000 Nederlanders geeft een grote meerderheid aan dat zij dit jaar goede voornemens hebben. Voor 30 procent van hen betekent dit vegetarisch eten en meer dan een achtste begint zelfs aan een volledig plantaardig dieet. Plantaardig eten is in trek, met nieuwe initiatieven zoals de Veganuary. Dit is een initiatief om mensen te stimuleren veganistisch te eten. Thuisbezorgd steunt dit initiatief elk jaar en wil mensen ondersteunen die moeite hebben om een veganistisch dieet te onderhouden. Uit de praktijk blijkt dat 10 procent van de Nederlanders halverwege januari zijn goede voornemens al opgeeft. Daarom wil het de keuze voor veganistisch eten toegankelijker maken.
Door: Nationale Horecagids