Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

FSIN: Nederlandse deliverymarkt groeit minder hard

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
FSIN: Nederlandse deliverymarkt groeit minder hard
Er is een einde gekomen aan de onstuimige groei van boodschappen- en maaltijdbezorgingen. FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft een onderzoek gedaan naar de groei van de deliverymarkt. Daaruit is gebleken dat de bezorgmarkt dit jaar met 4,6 procent is gegroeid naar een totale omzet van bijna 8 miljoen euro. De groei van deze markt is de voorgaande jaren respectievelijk 29 en 52 procent geweest. Dit geeft dus een sterke daling van deze groei aan. De verwachting voor de totale marktgroei komend jaar is een kleine 5 procent. Dit meldt de Lunchroom.

Het einde van de coronamaatregelen heeft een stilstand veroorzaakt in de groei van maaltijdbezorgingen. Ook de heropening van de horeca heeft hier een rol in gespeeld volgens het onderzoek. De terugval in het volume is wel voor een deel gecompenseerd door de prijsstijgingen.

Een afgenomen consumentenvertrouwen en de economische crisis hebben in de tweede helft van dit jaar gedrukt op het aantal bestellingen. Het personeelstekort dringt ook in deze sector door, wat bezorgketens belemmerde om op volle toeren te kunnen draaien. De omzet per saldo daalde in 2022 met iets meer dan 4 procent naar 3,37 miljoen euro.

Verwachting lange termijn

De verwachting voor 2023 is dat de omzetgroei van de maaltijdbezorgers zal blijven hangen op minder dan één procent. Dit heeft mede te maken met de beperkende maatregelen die begin dit jaar nog golden in Nederland. In de eerste maanden van het jaar is nog wel relatief veel besteld.

“Op lange termijn verwachten we dat de inmiddels volwassen geworden markt voor bezorgrestaurants gunstig blijft”, voorspelt Inga Blokker, directeur van FSIN. “In de afgelopen jaren is het aanbod van bezorgketens en het aantal vestigingen echter sterk gestegen. De concurrentie wordt groter, de prijs belangrijker. Bovendien concurreert de maaltijddelivery in toenemende mate met de gemaksoplossingen van supermarkten. Zeker met de huidige inflatie en dreigende recessie, kiest de consument vaker voor de goedkopere supermarkt. Hierdoor verwachten we dat de markt voor maaltijdbezorgingen in 2023 slechts een kleine groei kent.”

Door: Nationale Horecagids

23 september '24 (15:18)

Horecamedewerkers Kuip door NAC gecompenseerd voor ontstane leed

NAC biedt excuses aan aan iedereen die zich onveilig heeft gevoeld door het wangedrag van supporters van de Bredase club na afloop van de wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip. Daarbij werden zondag vijf horecamedewerkers aangevallen. In een statement zegt NAC persoonlijk contact te zoeken met de slachtoffers om hen "op gepaste wijze te compenseren voor het ontstane leed".

09 augustus '24 ( 9:33)

Na koopadvies Thuisbezorgd-eigenaar bij stijgers op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Just Eat Takeaway behoorde vrijdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De kenners van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley verhoogden het beleggingsadvies voor het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl naar kopen. Het aandeel steeg daarop 4,7 procent. De algehele stemming op de aandelenmarkten was op de laatste dag van de turbulente beursweek voorzichtig positief. De wereldwijde beurzen kwamen deze week flink onder druk te staan na een historische koersval van de Japanse beurs op maandag. De vrees voor een recessie in de Verenigde Staten wakkerde daarbij een wereldwijde verkoopgolf aan.

28 mei '24 (11:35)

Catering test 123

test test

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.