Gezond voedsel aanbieden leidt tot een hogere tevredenheid in zorg en horeca
Duurzaam eten is in trek. De onderzoekers hebben binnen een gecontroleerde omgeving, bijvoorbeeld een ziekenhuis of kinderdagverblijf, meer gezond en duurzaam eten aangeboden. Er is gebleken dat mensen, zowel bezoekers als medewerkers, het op prijs stellen dat er gezonde alternatieven worden aangeboden. Het is ook van belang voor de klanttevredenheid. Zeker in de zorg en de horeca is dit een kritisch punt, omdat personeel in deze sectoren veel voldoening haalt uit het blij maken van gasten en klanten.
Willen, kennen en kunnen
De verwachting is dat bedrijven beter gaan scoren en werknemers gemotiveerder zijn wanneer een bedrijf een gezonde keuze aanbieden voor het eten. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat medewerkers ook gemotiveerd zijn om deze verandering door te voeren. In de praktijk blijkt het echter lastig. “Het gaat om willen, kennen en kunnen”, vertelt Marieke Meeusen, projectleider van het onderzoek. “In de praktijk zien we dat deze drie elementen op voldoende niveau moeten zijn. Wanneer één van deze elementen (deels) ontbreekt, gaat de verandering ook lastig”, voegt zij daaraan toe. Uit de praktijkcasussen is gebleken dat het element van “kunnen” voornamelijk lastig is. “De motivatie en de kennis groeien, maar medewerkers voelen zich onvoldoende in staat om de veranderingen ook door te voeren. Daar ligt ook de barrière voor verdere implementatie”.
Gebrek aan tijd en capaciteit kan opgelost worden
Daarnaast is een gebrek aan tijd en capaciteit een veelgehoorde factor waardoor het lastig is voor bedrijven om de veranderingen door te voeren. De onderzoekers hebben te horen gekregen dat het bereiden van gezond eten vaak langer duurt. Denk bijvoorbeeld aan het snijden van groenten en fruit. “Leveranciers kunnen daarbij helpen. Er worden pakketten ontwikkeld met gesneden en bewerkte groenten wat de bedrijven tijd bespaart en goed aansluit op de behoefte aan gezond, lekker en makkelijk voedsel. Er kunnen dus oplossingen gevonden worden in de uitbesteding bij anderen”, stelt Meeusen.
Door: Nationale Horecagids