Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Horecaondernemer verkoopt regenboogijs om doodzieke dochter te steunen

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Horecaondernemer verkoopt regenboogijs om doodzieke dochter te steunen
Horecaondernemer Koos Janssen bracht samen met zijn achtjarige dochter Pleun ‘Pleun’s Regenboogijsje’ op de markt. Pleun lijdt aan de ziekte van Batten. Dit is een zeldzame stofwisselingsziekte met een dodelijke afloop, omdat de ziekte nog niet te behandelen is. Dit meldt De Ondernemer.

Naar verwachting worden kinderen met de ziekte van Batten slechts 15 tot 25 jaar oud. Tot Pleun vijf jaar werd, lag de wereld volgens Janssen aan haar voeten. Nu wordt Pleun gesloopt door de ziekte. Ze zal straks niet meer zelf kunnen eten en drinken en wordt bedlegerig. Op dit moment heeft ze epilepsie en is ze blind geworden.

Ontwerpen regenboogijsje

Janssen vroeg zich in 2019 af wat hij als ouder voor zijn dochter kon betekenen toen Pleun werd gediagnostiseerd. Het antwoord luidde het creëren van naamsbekendheid. Dit doet Janssen nu samen met ijsprofessor Matthijs Maassen. Janssen maakt samen met Maassen ijs met de hand. Maassen heeft Pleun gevraagd om samen een ijsje te ontwerpen. Dit is het regenboogijsje geworden.

Opbrengst naar goede doelen

Inmiddels worden de ijsjes in zowel restaurants als op festivals verkocht. Sommige bedrijven kopen zelfs ijsjes op om hun personeel ermee te kunnen trakteren. Van ieder verkocht ijsje gaat er vijftig cent naar het goede doel. Janssen steunt twee goede doelen: Stichting Beat Batten en Stichting voor Pleun.

De eerste stichting doet onderzoek naar een behandeling voor de ziekte en kijkt of er een medicijn te ontwikkelen valt. De andere stichting is opgezet om leuke dingen met Pleun te kunnen doen, aanpassingen in het huis te kunnen betalen en hopelijk in de nabije toekomst een behandeling in de Verenigde Staten ermee te kunnen betalen.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer

23 september '24 (15:18)

Horecamedewerkers Kuip door NAC gecompenseerd voor ontstane leed

NAC biedt excuses aan aan iedereen die zich onveilig heeft gevoeld door het wangedrag van supporters van de Bredase club na afloop van de wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip. Daarbij werden zondag vijf horecamedewerkers aangevallen. In een statement zegt NAC persoonlijk contact te zoeken met de slachtoffers om hen "op gepaste wijze te compenseren voor het ontstane leed".

09 augustus '24 ( 9:33)

Na koopadvies Thuisbezorgd-eigenaar bij stijgers op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Just Eat Takeaway behoorde vrijdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De kenners van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley verhoogden het beleggingsadvies voor het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl naar kopen. Het aandeel steeg daarop 4,7 procent. De algehele stemming op de aandelenmarkten was op de laatste dag van de turbulente beursweek voorzichtig positief. De wereldwijde beurzen kwamen deze week flink onder druk te staan na een historische koersval van de Japanse beurs op maandag. De vrees voor een recessie in de Verenigde Staten wakkerde daarbij een wereldwijde verkoopgolf aan.

28 mei '24 (11:35)

Catering test 123

test test

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.