De verwachting is dat pas in tien jaar verandering komt in het bestelgedrag
De horecabranche is het niet eens met de commissie van vijftien procent die zij aan platformen als Thuisbezorgd moeten betalen. De verwachting is echter dat consumenten wel de platforms zullen blijven gebruiken.
Triade-model
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels begrijpt dat wel. Aan de hand van het Triade-model is dit te verklaren. Thuisbezorgd schept volgens Wessels de gelegenheid. Het is immers moeilijker om als klant voor ieder restaurant de bestelsite te bestellen. Makkelijker is om via een enkele app, zoals Thuisbezorgd, te bestellen.
Het Triade-model is een driehoek. Op de punten staan motivatie, capaciteit en gelegenheid. De motivatie en capaciteit hebben te maken met de koper. De gelegenheid heeft te maken met de omstandigheden waar deze persoon in verkeert.
De klant kan de punten motivatie en capaciteit zelf aanpakken door een alternatief te zoeken voor zo’n platformgigant als Thuisbezorgd. Volgens de consumentenpsycholoog doet de klant dit niet, omdat de ‘gelegenheid’ geen goed alternatief is. Thuisbezorgd is immers een platform waar je alles op kunt regelen. De wereld om ons heen is tegenwoordig ingericht op gemak en het is niet eenvoudig om dat te veranderen.
Reactie op de ontwikkeling
Toch ziet Wessels wel een toekomst met een reactie op deze ontwikkeling. Als voorbeeld neemt hij de fysieke winkelstraat erbij. Volgens de consumentenpsycholoog worden de winkelstraten niet meer per se gedomineerd door grote ketens. Er komen steeds meer boetiekjes en groenteboeren bij, waardoor de straten weer levendig worden. Wessels verwacht dat dit over vijf tot tien jaar ook zal gebeuren bij de platformeconomie.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer