Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Lees hier welke boodschappen duurder (en goedkoper) zijn geworden

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Lees hier welke boodschappen duurder (en goedkoper) zijn geworden
Alles wordt de laatste tijd duurder. Door de oorlog in Oekraïne wordt het steeds moeilijker om aan bepaalde grondstoffen te komen, waardoor de productprijzen flink stijgen. Toch gaat de prijs van producten al een langere tijd omhoog. Bekijk hieronder hoeveel de prijs van bepaalde producten is gestegen.

Ontbijt

We beginnen bij een ontbijt bestaande uit koffie met suiker en brood met margarine en kaas. Ten opzichte van vorige maand betaalt de consument 3 procent meer voor kaas, 2 procent meer voor koffie en 1 procent meer voor brood en margarine. De prijs voor suiker is ten opzichte van afgelopen maand gelijk gebleven.

Als we kijken naar het prijsverschil van dit ontbijt ten opzichte van vorig jaar, wordt het al een ander verhaal. Koffie is namelijk in een jaar tijd 15 procent duurder geworden, margarine 13 procent, suiker 12 procent, kaas 9 procent en brood 7 procent.

Lunch

Voor de lunch kijken we naar een glas houdbare melk met een quiche. Ten opzichte van de vorige maand moet voor de melk 2 procent meer worden gerekend en voor de quiche 4 procent. Kijken we naar het prijsverschil ten opzichte van een jaar geleden, dan betaalt de consument nu 8 procent meer voor de houdbare melk en 4 procent meer voor de quiche.

Tussendoortjes

Een handje gedroogd fruit of noten is ten opzichte van afgelopen maand 1 procent duurder geworden en vergeleken met vorig jaar 2 procent.

Kies je voor een schaaltje chips en een wijntje, dan ben je vergeleken met vorige maand goedkoper uit. De consument betaalt nu namelijk 1 procent minder voor chips dan de afgelopen maand en voor wijn hetzelfde. Kijken we naar de prijsverschillen ten opzichte van een jaar eerder, dan moeten we nu 8 procent meer betalen voor chips en 4 procent meer voor wijn.

Diner

Koken met olie, behalve olijfolie, is ontzettend duur geworden vergeleken met zowel de afgelopen maand als vorig jaar. Olie is namelijk nu 14 procent duurder als we het vergelijken met de vorige maand en 53 procent duurder dan een jaar eerder.

Een gerecht met vlees is over het algemeen sowieso een stuk duurder geworden. Vergeleken met vorige maand betaalt de consument 7 procent meer voor rund-, kalfs- en varkensvlees. Voor pluimveevlees 4 procent meer. Kijken we naar het prijsverschil ten opzichte van vorig jaar, dan komen we uit op een stijging van 18 procent voor rund- en kalfsvlees, 12 procent voor varkensvlees en 9 procent voor pluimveevlees.

Rijstliefhebbers betalen nu 2 procent meer ten opzichte van de afgelopen maand en 9 procent vergeleken met vorig jaar. Pastaliefhebbers zijn deze maand een stuk goedkoper uit dan vorige maand, want zij betalen nu 3 procent minder voor pasta. Vergeleken met vorig jaar is de prijs voor pasta wel met 16 procent toegenomen.

Conclusie

Hoewel veel producten een stuk duurder zijn geworden, zijn er ook bepaalde dingen die deze maand goedkoper zijn dan in april. Voor veel producten moet de consument nu een stuk meer betalen dan vorig jaar, maar er zijn ook dingen waarvoor je tegenwoordig minder betaalt dan voorheen. Ben je benieuwd over welke producten het gaat? Klik dan hier.

Tijdens het schrijven van dit artikel is er geen rekening gehouden met de koopkracht en de inflatie.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer

23 september '24 (15:18)

Horecamedewerkers Kuip door NAC gecompenseerd voor ontstane leed

NAC biedt excuses aan aan iedereen die zich onveilig heeft gevoeld door het wangedrag van supporters van de Bredase club na afloop van de wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip. Daarbij werden zondag vijf horecamedewerkers aangevallen. In een statement zegt NAC persoonlijk contact te zoeken met de slachtoffers om hen "op gepaste wijze te compenseren voor het ontstane leed".

09 augustus '24 ( 9:33)

Na koopadvies Thuisbezorgd-eigenaar bij stijgers op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Just Eat Takeaway behoorde vrijdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De kenners van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley verhoogden het beleggingsadvies voor het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl naar kopen. Het aandeel steeg daarop 4,7 procent. De algehele stemming op de aandelenmarkten was op de laatste dag van de turbulente beursweek voorzichtig positief. De wereldwijde beurzen kwamen deze week flink onder druk te staan na een historische koersval van de Japanse beurs op maandag. De vrees voor een recessie in de Verenigde Staten wakkerde daarbij een wereldwijde verkoopgolf aan.

28 mei '24 (11:35)

Catering test 123

test test

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.