Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nicolette van Dam wint met haar groentesnoepjes het Gouden Windei 2021

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Het 'groentesnoep' van Nicolette van Dam is de winnaar van het Gouden Windei van 2021. Haar Yummy Veggie Candy van Let’s, zoals het product officieel heet, is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021, een prijs van voedselwaakhond foodwatch.

Volgens foodwatch zijn de snoepjes misleidend, omdat er evenveel suiker in zit als in sommige andere snoepwaar. "Groentesnoepjes klinken te mooi om waar te zijn, en dat is het ook", zegt Nicole van Gemert, directeur van foodwatch. "Als je wat groentesapconcentraat in je producten wil verwerken, prima. Maar dit product heeft niets te maken met groente en fruit eten en kan zelfs contraproductief werken. Als je toch die schijn wekt is het niet alleen een marketingtruc, maar ook misleidende marketing."

Schriftelijke reactie 

Foodwatch heeft de prijs inmiddels overhandigd aan een vertegenwoordiger van Let's. Nicolette van Dam wilde zelf alleen schriftelijk op de prijs reageren en plaatste ook een bericht op Instagram: "Ik heb het Gouden Windei gewonnen en dat is natuurlijk nooit onze ambitie geweest met Let’s. Ik vind het heel erg goed dat deze prijs bestaat en we gaan de feedback over de communicatie ook zeker meenemen."

Geen marketingtruc 

Eerder liet Van Dam, initiatiefnemer van de snoepjes, al weten het niet eens te zijn met de nominatie. "Want hoewel foodwatch van mening is dat groente en fruit gebruiken een valse marketingtruc van ons is, zijn wij ervan overtuigd dat groente en fruit juist de mooiste ingrediënten zijn om heerlijke producten te maken", schreef de presentatrice in een reactie aan foodwatch. "En dat is geen marketingtruc, maar voor ons simpelweg een feit."

Eerdere winnaars 

Het Gouden Windei is dit jaar voor de elfde keer uitgereikt. Eerdere winnaars zijn onder andere Coca-Cola Smartwater (2018), maisbrood van Jumbo, zonder maismeel (2017) en Healthy People Blauwe bosbes en framboos (2016).

Door: ANP

23 september '24 (15:18)

Horecamedewerkers Kuip door NAC gecompenseerd voor ontstane leed

NAC biedt excuses aan aan iedereen die zich onveilig heeft gevoeld door het wangedrag van supporters van de Bredase club na afloop van de wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip. Daarbij werden zondag vijf horecamedewerkers aangevallen. In een statement zegt NAC persoonlijk contact te zoeken met de slachtoffers om hen "op gepaste wijze te compenseren voor het ontstane leed".

09 augustus '24 ( 9:33)

Na koopadvies Thuisbezorgd-eigenaar bij stijgers op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Just Eat Takeaway behoorde vrijdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De kenners van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley verhoogden het beleggingsadvies voor het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl naar kopen. Het aandeel steeg daarop 4,7 procent. De algehele stemming op de aandelenmarkten was op de laatste dag van de turbulente beursweek voorzichtig positief. De wereldwijde beurzen kwamen deze week flink onder druk te staan na een historische koersval van de Japanse beurs op maandag. De vrees voor een recessie in de Verenigde Staten wakkerde daarbij een wereldwijde verkoopgolf aan.

28 mei '24 (11:35)

Catering test 123

test test

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.