Komt de QR-code terug in de horeca?
Sinds de wereld twee jaar geleden in de ban raakte van het coronavirus, is er meer behoefte aan het contactloos betalen. Op deze manier wordt fysiek contact tussen het personeel en de klant vermeden. Aan de ene kant kent het concept veel voordelen, maar er zouden ook zeker nadelen aan zitten.
Drukte mijden
Als een QR-code kan worden ingezet in de branche, dan zou het de drukte bij de bar kunnen voorkomen. Het concept kan worden toegepast bij ondernemers die vaste zitplekken aanbieden, maar ook bij plekken waar er geen vaste zitplekken zijn. Denk hierbij aan cafés, bars en andere uitgaansgelegenheden.
De klanten kunnen met de code hun drankje ophalen bij de bar. In het geval van zaken met tafelbediening zoals restaurants, kan de code gekoppeld worden aan de plek. Als de klant heeft besteld, wordt het gerecht bereid en gebracht.
Tijdwinst
De horecabranche kampt momenteel met een personeelstekort. Werken met een QR-code kan een uitkomst zijn voor de zaken die op dit moment onder druk staan door deze problematiek. De gast kan namelijk zelf bestellen en/of betalen, wat zich vertaalt in tijdwinst voor het personeel.
Doordat gekwalificeerd personeel niet altijd even makkelijk te vinden is, kunnen menselijke fouten gemaakt worden. Als een klant zelf een deel van het proces kan uitvoeren, zoals het bestellen, is de kans hierop een stuk kleiner.
Meer regie
Met de QR-code zijn klanten niet meer afhankelijk van de bediening om een bestelling te plaatsen. De gast krijgt meer regie en kan makkelijker (en vaker) bestellingen plaatsen. Hier komt in een zekere zin ook de tijdwinst bij kijken.
Daarnaast biedt het concept ook de mogelijkheid om op andere manieren te betalen. Gebruikelijk is dat gasten met een pinpas of creditcard betalen, maar ook contant. Met een QR-code kan de klant ook met PayPal, Ideal, ApplePay of Googlepay betalen.
Minder sociale interactie
Aan het concept zitten ook nadelen. Zo zou het implementeren van QR-codes in de horecabranche ervoor kunnen zorgen dat alles nog meer wordt geautomatiseerd. Veel sociale aspecten worden in dat geval ontnomen. Denk bijvoorbeeld aan de uitleg over de bieren of het maken van een praatje met de bediening. Ook zal er minder ruimte zijn voor grapjes en flirten.
Toegankelijkheid
In een zekere zin zal het werken met een QR-code in veel opzichten voor een grote toegankelijkheid zorgen, maar dit geldt niet voor iedereen. Veel senioren hebben niet de mogelijkheid of vaardigheid om te bestellen met een QR-code. Over de toename van toegankelijkheid valt daarom te twisten.
Door: Nationale Horecagids