Bierbrouwer Anheuser-Busch InBev verkocht meer en duurder bier
Die duurdere biertjes zijn het gevolg van meer vraag naar premium-bieren, een trend die grote concurrent Heineken ook al langer merkt, zoals Leffe en Corona in Europa. In Europa komt inmiddels de helft van de omzet van premium- en superpremium-bieren, schrijft het Belgisch-Braziliaans-Amerikaanse concern in zijn handelsupdate.
De hoeveelheid bier die AB-InBev vorig jaar verkocht lag net geen 10 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet steeg evenwel met 15,6 procent. Aan de grote merken als Budweiser, Stella Artois en Corona werd 22,9 procent meer verdiend. De totale omzet kwam daarmee uit op 54,3 miljard dollar, omgerekend zo'n 48,3 miljard euro.
Hogere prijzen
Daarvan bleef een winst over van 5,7 miljard dollar tegen 5 miljard dollar een jaar eerder. AB InBev verwacht dit jaar ook weer meer bier af te zetten en hogere prijzen te kunnen vragen. Wel is die prognose sterk afhankelijk van de ontwikkelingen rond het coronavirus, geeft het bedrijf aan.
Door: ANP