Horeca Breda blikt positief terug op pilot ‘Duurzame bekers’ tijdens Koningsdag
Na een eerste inventarisatie kijkt de horeca met een positieve blik terug op de pilot. De KHN in Breda geeft aan dat het grootste deel van de pilot uitging naar gedragsverandering van de bezoekers. Dat is volgens de KHN een belangrijke factor in het normaliseren van herbruikbare bekers. Ze geven aan dat de pilot een positieve werking heeft gehad. Vanaf 1 januari 2024 wordt wegwerpplastic in de horeca verboden, dus ging de KHN samen met ondernemers kijken naar alternatieven.
Dit deden de horecaondernemers en de KHN is samenwerking met de gemeente en Stichting Ondernemersfonds Breda (SOFB). Er werd vooral ingezet in communicatie rondom de pilot. Zo werden er posters in de binnenstad opgehangen, banners en werden sociale media ingezet. Daan van Eendenburg, bestuurslid van de KHN Breda, geeft aan dat er op dit moment nog geen exacte cijfers beschikbaar zijn, maar stelt ook dat het straatbeeld al heel anders was dan voorgaande jaren. De horeca merkte op dat het een stuk schoner was op straat. Er zouden zo goed als geen plastic bekers op de grond hebben gelegen. Na Koningsdag lag er nog wel meer plasticafval op straat, omdat niet alle horecaondernemers meededen met de pilot.
Laatste beker
Er was volgens de horecaondernemers begrip vanuit de gasten voor het nieuwe systeem. Toch moesten sommige mensen wel even wennen. Sommige bezoekers hadden nog vragen over de bijdrage. Volgens Van Eendenburg gaat deze euro ‘puur naar de kosten van het systeem’. Hij stelt dat het proces achter de schermen ook kosten met zich meebrengt. Daar betalen de bezoekers met een kleine bijdrage aan mee.
Een leerpunt dat de pilot uitwees was dat er meer aandacht moet worden besteed aan het inleveren van de laatste beker aan het einde van de avond of dag. Er waren wel zogeheten ‘greenteams’, die bezoekers erop moesten wijzen de laatste beker ook in te leveren, maar de horeca wil hier bij de volgende pilot extra nadruk op leggen.
Door: Nationale Horecagids