Versterking van onderlinge samenwerking met Hospitality Pact Zwolle
Binnen de vrijetijdssector horen ondernemingen zoals de horeca, campings, vakantieparken, attractieparken, bootverhuur, fietsverhuur, musea en bioscopen. In de alsmaar groeiende sector is krapte op de arbeidsmarkt een groot probleem. De instroom is te laag, terwijl relatief veel personeelsleden naar andere sectoren gaan. Ook ontgroening, vergrijzing en de coronapandemie versnellen dit proces. Zo was in 2020 de landelijke instroom een ruime 15 procent en de uitstroom bijna 40 procent. Er zijn dus flink meer mensen die de sector verlaten dan dat er nieuwe bijkomen.
De ondertekening van het pact is een aanpak van de arbeidsmarktproblematiek. De branche gaat zich bijvoorbeeld als eentje presenteren waar veel carrièremogelijkheden zijn, werktijden flexibel zijn en dat er veel verschillende banen en uitdagingen zijn.
De eerste stap is een regionale imagocampagne. Die richt zich op mensen die op zoek zijn naar een baan in een sector die flexibiliteit biedt, zowel in werktijden als functies. “Gastvrijheid verjaart nooit” is het motto van de campagne die voornamelijk oudere volwassenen moet aanspreken, die bijvoorbeeld door de afgenomen zorg voor de kinderen meer vrije tijd over hebben. Het kunnen ook mensen zijn die na hun pensioen graag door willen werken of een nieuwe uitdaging zoeken.
Door: Nationale Horecagids