Eerste Oosterscheldekreeft verkocht voor 32.000 euro tijdens veiling

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
In Yerseke in Zeeland is op 30 maart de eerste Oosterscheldekreeft van het seizoen geveild. Dit deed Patrick Lodiers, tv-presentator en voormalig voorzitter van BNN. De kreeft is over de toonbank gegaan voor 32.000 euro. De opbrengst gaat naar de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), meldt de RestaurantKrant.

De Oosterscheldekreeft is verkocht aan Pieter Verwijs van Verwijs Kreeftenpark. Hij werd tweemaal beloond. Dit jaar zijn er voor het eerst twee kreeften tegelijkertijd opgevist: één in Zierikzee en één in Kortgene. Het markeert de start van het seizoen, wat duurt tot en met 15 juli.

Op zoek naar voedsel

Eind maart begonnen de ongeveer dertig kreeftenvissers aan het vangstseizoen. De komende vijftien weken kunnen zij gaan vissen naar kreeften. Dit mogen zij doen op de Oosterschelde en in de Grevelingen. De voorzitter van de Vereniging van Beroepsvissers Oosterschelde, Westerschelde en Voordelta (OWV), Ida Sinke, geeft aan dat de kreeften in de lente op zoek gaan naar voedsel. Daarom hebben de vissers vorige week hun fuiken uitgezet, in de hoop dat kreeften deze vervolgens binnenwandelen op zoek naar eten.

Diepgang met een zoet randje

Thijs Meliefste, chef van Restaurant Meliefste* in Wolphaartsdijk, gebruikt graag de Oosterscheldekreeft in de gerechten. “Als Zeeuw ben ik echt trots op dit product. De kwaliteit en smaak zijn ongekend. De smaak van het stevige kreeftenvlees heeft diepgang met een zoet randje.” Hij bereidt de kreeft in combinatie met wortel en duindoornbes. “Een spannende balans tussen zoet en zuur,” aldus de kreeft.

Kreeftenpopulatie

Om meer inzicht te krijgen over de hoogte en mogelijke fluctuaties van de populatie van de Oosterscheldekreeft hebben de kreeftenvissers een onderzoek ingesteld onder begeleiding van Wageningen Marine Research. De projectleider, Nathalie Steins, geeft aan dat het belangrijk is om dit soort onderzoeken te voeren. Vissers die meedoen aan het onderzoek krijgen een zogeheten CatchCam, waarmee zij op een praktische manier kwalitatieve gegevens kunnen verzamelen.

Door: Nationale Horecagids