Too Good to Go heeft 18 miljoen maaltijden in Nederland gered van verspilling
Deze cijfers gelden niet alleen voor Nederland: ook in de rest van de wereld namen de cijfers flink harder toe de afgelopen anderhalf jaar, in vergelijking met de zes voorgaande jaren redde de organisatie in deze periode vijf keer meer maaltijden. Daarmee staat de teller van Too Good to Go op 200 miljoen maaltijden. De Country Director Nederland, Geertje Zeegers, ziet dat Nederlanders steeds bewuster worden en minder voedsel verspillen omdat zij weten hoe groot de milieu-impact is.
Voedseloverschotten
Van origine is het bedrijf van Deense afkomst, maar opereert inmiddels op internationaal niveau. Via de gelijknamige app worden consumenten gekoppeld aan producenten en bedrijven met voedseloverschotten die nog goed zijn, maar niet langer in de schappen verkocht mogen worden. Deze worden op de app tegen een lagere prijs aangeboden in ‘Verrassingspakketten’ die de consumenten bij de bedrijven kunnen ophalen. In samenwerking met bijna 4 miljoen Nederlandse gebruikers en 6.000 partners werd de mijlpaal behaald van de missie om te streven naar een wereld zonder verspilling. Zeegers geeft aan dat zij het geweldig vindt om te zien wat er in de afgelopen vijf jaar is bereikt. Ze dankt de gebruikers en partners van het platform, die ‘bijdragen aan het verminderen van voedselverspilling en daarmee ook klimaatverandering tegengaan’.
Wereldwijd 200 miljoen maaltijden gered
Naast de prestaties van de Nederlandse afdeling heeft het bedrijf nog iets te vieren deze maand. Zo hebben zij de 200 miljoenste maaltijd wereldwijd gered van verspilling, met dank aan 75 miljoen gebruikers en 134.000 actieve partners. In de eerste zes jaar van het bestaan lukte het om honderd miljoen maaltijden te besparen, terwijl de volgende honderd miljoen in één jaar gerealiseerd werden. Geertje denkt dat het een logisch gevolg is van de omstandigheden waar wij ons nu in bevinden. “Meer dan één derde van het voedsel belandt in de prullenbak, met grote gevolgen voor het milieu. Maar het bewustzijn groeit”, aldus Zeegers.
Door: Nationale Horecagids