Na twee jaar weer een nieuwe editie van Horecava

Door Redactie Nationale Horecagids
9 min
Nog een paar weke en dan is het weer zover: de grootste horecabeurs van Nederland kan eindelijk weer een fysieke editie organiseren. In de RAI in Amsterdam komen van 9 tot en met 12 januari horecaondernemers, experts en enthousiastelingen bijeen om elkaar op de hoogte te houden van alle trends en ontwikkelingen in de branche. Personeel, innovaties en trends zullen onder andere op de agenda staan. Exhibition manager van de Horecava Florentine Rijkmans vertelt hierover aan Out of Home Shops.

Het is alweer de 66 editie van de beurs en ditmaal is de organisatie niet over één nacht ijs gegaan. Rijkmans zegt dat zij goed hebben geluisterd naar de wensen en behoeftes van de exposanten en bezoekers. “We hebben bijvoorbeeld bekeken welke van onze artikelen het afgelopen jaar goed gelezen werden. Onder meer op basis van die bevindingen zetten we nu in op drie hoofdthema’s, te weten duurzaamheid, innovatie en personeel.”

Praktische oplossingen

Op de beursvloer zie je de thema’s op verschillende manieren terug. Rijkmans licht het thema personeel toe: “Het krijgen en behouden van goed personeel is een uitdaging waar iedere horecaondernemer mee te maken heeft. Daarom hebben we een ruimte ingericht op een centrale plek waar bezoekers praktische oplossingen krijgen aangeboden om het werken in de horeca interessanter en aantrekkelijker te maken. Daarnaast bieden we een podium aan talent in de branche. Zo vindt het NK Koken plaats op de beurs, met de Hanos Gouden Koksmuts en de voorrondes van de Groene Koksmuts, een wedstrijd die volledig plant-based is. Binnen fastcasual zijn er de Lekkerste Wedstrijden. Hieronder vallen onder meer het NK Lekkerste Broodje, het NK Pizza Bakken en NK Loaded Fries”, legt Rijkmans uit.

Daarnaast wordt er op de beurs ook aandacht besteed aan mogelijk technische oplossingen voor personeelstekorten. “Robots hebben nog de naam weinig gastvrijheid uit te stralen, maar ik draai het graag om: door ze op de juiste manier in te zetten, creëer je juist tijd om je personeel zich te laten focussen op het contact met de gasten”, verklaart Rijkmans.

Duurzaamheid

Het thema duurzaamheid is momenteel niet weg te denken uit de samenleving. Daarom zal dit onderwerp tijdens de beurs extra aandacht krijgen. Zo kunnen de bezoekers kennis maken met circulair werken en kunnen ze terecht voor informatie. Hiervoor wordt onder andere een volledig operationeel pop-up restaurant opgezet op de beursvloer. “Deze chef werkt geheel circulair en zijn visie sijpelt door in de hele bedrijfsvoering”, zegt Rijkmans. Een ander voorbeeld van duurzaam ondernemen is het initiatief Dutch Cuisine, die ook aanwezig zal zijn op de beurs: “Bij Dutch Cuisine staat de plantaardige keuken centraal. Want vegan is heeft zijn plek inmiddels verworven in de maatschappij. In eerste instantie wilden we een apart paviljoen inrichten voor plantaardige alternatieven, maar daar zijn we vanaf gestapt. Vegan is nauwelijks meer een trend te noemen; het hoort er al helemaal bij”.

Rijkmans stelt dat zij dit jaar veel moeite stoppen in duurzaamheid: “Bezoekers van Horecava kunnen op zoek gaan naar tip en tricks om hun bedrijfsvoering te verduurzamen en zullen ook proactief benaderd worden. We willen dan niet alleen met pragmatische oplossingen komen, maar aan de hand van een checklist ook laten zien wat er wél goed gaat. We moeten samen veranderen en dat kan alleen door een positieve insteek.”

Derde pijler

Innovatie is het derde speerpunt van de beurs. Niet voor niets heeft Horecava een nieuwe pay-off gekregen en die luidt: “De toekomst is nu!” Rijkmans: “We hebben het TrendLAB, waar zo’n zestig start-ups en scale-ups zich zullen presenteren. Tijdens de opening vindt ook de uitreiking van de Horecava Innovation Awards plaats. Dit jaar hebben we dubbel zoveel genomineerden, want ook die van vorig jaar zijn op de beursvloer te vinden. Het gaat bijvoorbeeld om plantaardige vleesvervangers, verrassende drankjes en innovatieve (keuken)concepten. Mooi om te zien dat de markt, ondanks het omzetverlies van de afgelopen jaren, niet gestopt is met innoveren!”

Door: Nationale Horecagids