Personeelstekort belangrijk onderwerp tijdens Horecava
9 januari staat de Horecava in de RAI Amsterdam gepland. Tijdens deze beurs komen horecaondernemers, deskundigen en bezoekers samen om antwoorden te vinden over onder andere het personeelstekort, maar ook sparren zij samen over trends voor het komende jaar en nog veel meer.
Dit jaar is personeel één van de drie thema’s op het programma. Hoe vind je geschikt personeel met een hart voor de horeca? En op welke manieren kan werken in de horeca weer aantrekkelijk worden gemaakt? Dit zijn enkele van de vele vragen waar de horecaondernemers een antwoord op willen zoeken.
Verschillende oplossingen
Het personeelstekort in de horecabranche wordt vanuit verschillende perspectieven bekeken. Niet elke ondernemer heeft behoefte aan dezelfde oplossing. De ene ondernemer kan meer profijt hebben van automatisering. Aan de andere kant kampt de branche momenteel ook met een imagoprobleem. Op de beurs komen ondernemers en leveranciers bijeen om hierover te praten.
Gen Z is zowel klant als medewerker
Het is van belang om te kijken naar de behoeftes van de doelgroep, om zo goed personeel te trekken. De belangrijkste doelgroep van het moment is Generation Z. Zij zijn zowel klanten van de horeca als mogelijke medewerkers. Deze generatie heeft andere belangen en behoeftes dan de voorgaande generaties. Zo wordt Gen Z ook wel de gemaksgeneratie genoemd. Snelheid, gezondheid en duurzaamheid zijn belangrijker geworden, net als gemak. Zo neemt als gevolg hiervan het aandeel van Fast Casual restaurants in de branche toe doordat het inspeelt op de behoeftes van deze generatie.
Daarnaast is zingeving belangrijk voor de jongste generatie. Horecabedrijven met maatschappelijk belang zijn populair en ook kunnen zij relatief makkelijk geschikt personeel vinden. Dit geldt tevens voor restaurants die overwegend gezond eten serveren met een gevarieerde menukaart. Nul-urencontracten niet populair onder jongeren. Zij willen graag zeggenschap en zekerheid. Ook willen zij meebeslissen over eigen werktijden.
Niet alleen richten op jongeren
Ondanks het belang van de jonge generatie, is het voor horecaondernemers niet onverstandig hun horizon verder te verbreden dan enkel Gen Z. Niet alleen is het aanbod van beschikbare jongeren beperkt, ook is het verstandig om de wat oudere werknemers in dienst te houden. Een horecaonderneming kan bijvoorbeeld een contract aanbieden voor minder uren per week en kan de onderneming de werknemer meer inspraak geven over de uren die hij of zij werkt. Zo kan het werk in de horeca weer aantrekkelijk worden gemaakt voor een bredere doelgroep. De ‘oudere’ werknemers beschikken vaak over meer kennis en levenservaring, waardoor zij veel kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een horecazaak.
Daarnaast zijn er mensen die op afstand staan van de arbeidsmarkt, maar graag in de horeca willen werken. Tijdens de Horecava wordt hier extra aandacht aan besteed. Zo is er een wedstrijd op de beurs in RAI, ‘Lekker Anders’, die specifiek is opgezet voor horecamedewerkers met een arbeidsbeperking. Door middel van deze wedstrijd wil de organisatie van de Horecava laten zien dat mensen creatief en secuur zijn en prima in de horeca aan de slag kunnen.
Over Horecava
De Horecava is een jaarlijkse horecabeurs georganiseerd in de RAI in Amsterdam. Het wordt al ruim 65 jaar georganiseerd en trekt vakmensen van over de hele wereld. Tijdens de beurs kunnen mensen inspiratie opdoen, netwerken of gewoon genieten van alle kraampjes van exposanten. Er is speciale aandacht voor personeel, start-ups en innovatie en bezoekers ontdekken alle nieuwe innovaties en praktische oplossingen.
Door: Nationale Horecagids