In een bekertje plassen op circuit in Zandvoort door lange rijen
Het circuit in Zandvoort kan 110.000 bezoekers per dag huisvesten. Dit zorgt voor een enthousiaste menigte op de tribunes, maar aan de achterkant levert het ook problemen op. Meerdere bezoekers beschuldigen de organisatie ervan te weinig wc's te hebben neergezet. Zeker tussen de races door werd de rij voor het kleinste kamertje erg lang, en stonden bezoekers soms wel een uur te wachten.
Creatief met bekertjes
Een bezoeker geeft aan dat een uur wachten lang niet voor iedereen een optie is, zeker na het nuttigen van wat biertjes."Na een tijdje moet je gewoon. Als je dan moet wachten, heb je een groot probleem. Gisteren dacht ik: 'laat ik creatief zijn.' Naar de wc kon niet, dus moest het maar in een bekertje.
Weinig water
Maar om aan dat bier te komen moet je ook vaak lang in de rij. De gemiddelde wachttijd liep snel op tot een half uur. Vanwege de warmte had de organisatie het toegestaan dat bezoekers een flesje meenamen om water te drinken. Als deze fles eenmaal op was, werd het echter lastig om deze te vullen. Tappunten waren schaars en volgens bezoekers lastig te vinden, en wachttijden bij de bar dus lang.
Rekening gehouden met aantal bezoekers
De organisatie achter het evenement, Dutch Grand Prix (DGP), zegt zich niet te herkennen in het geschetste beeld. Ze stellen dat het aantal toiletten is afgestemd op de hoeveelheid bezoekers. De lange wachtrijen komen volgens de organisatie vooral voor tussen de races door, als iedereen van zijn stoel komt. Het is vrijwel onmogelijk om voor dergelijke momenten genoeg faciliteiten te hebben om rijen te voorkomen, stelt de woordvoerder. DGP stelt dat de warmte en de daardoor toegenomen consumptie van water een mogelijke factor die het toiletbezoek heeft laten toenemen.
Organisatie tevreden
DGP zegt tevreden te zijn met het verloop van het evenement. Berichten die hen bereiken zijn voornamelijk positief. Ook via social media bereikt hen een beeld dat het evenement soepel liep en dat er weinig problemen zijn geweest.Ook het feit dat de tappunten niet vindbaar zouden zijn, wordt weersproken. Daarvoor is volgens DPG een kaartje gedeeld met de bezoekers. "Het beeld dat wordt geschetst door NH Nieuws klopt niet met onze ervaring," aldus de woordvoerder.
Door: Nationale Horecagids