AB InBev slijt minder maar wel duurder bier
AB InBev zag het wereldwijde verkoopvolume met 1,7 procent teruglopen. Vooral de economische crisis in Brazilië en Argentinië liet zich sterk voelen. Sterkere verkopen in met name de Verenigde Staten en Mexico konden dat niet helemaal compenseren. De wereldwijde premiummerken Stella Artois, Budweiser en met name Corona brachten meer geld in het laatje.
De opbrengsten daarentegen namen afgezien van nadelige wisselkoerseffecten met 4 procent toe tot 10,8 miljard dollar (9,7 miljard euro). Dat komt doordat de gemiddelde omzet per hectoliter zo'n 6 procent hoger lag dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde licht tot 4 miljard euro.
SABMiller
De bierbrouwer heeft nog steeds goede hoop om de overname van concurrent SABMiller dit jaar af te ronden, ondanks het feit dat SABMiller de onderhandelingen op pauze heeft gezet na protest van een deel van de aandeelhouders. Donderdag maakte een groep andere, belangrijke aandeelhouders bekend het overnamebod wél te steunen.
De twee grootste brouwers ter wereld bereikten afgelopen najaar al overeenstemming over een overname. Tegen de toen geldende wisselkoersen was het bod van 44 pond per aandeel goed voor een totaal overnamebedrag van ruim 100 miljard euro. AB InBev verhoogde zijn bod dinsdag naar 45 pond per aandeel om de waardedaling van het Britse pond te compenseren.
Recent keurden Amerikaanse toezichthouders de overname goed. Nu is alleen nog groen licht nodig van de Chinese concurrentiewaakhond voordat de aandeelhouders van SABMiller zich over het bod mogen buigen.