Horeca Nederland wil actie tegen brouwersmacht
AMSTERDAM (Novum) - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet actie ondernemen tegen de aanhoudend grote macht van de vier grote bierbrouwers in de horeca, Heineken, Grolsch, Bavaria en AB InBev. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) roept de waakhond daartoe woensdag op.
De brancheorganisatie reageert op bevindingen van onderzoeksbureau Panteia/EIM. Dat ontdekte dat per jaar slechts 2,4 procent van de Nederlandse cafés overstapt naar een andere bierleverancier. Over de afgelopen zes jaar komt het totale percentage overstappers uit op 14,8 procent. Van de horecaondernemers die een pand huren van een van de brouwers is zelfs niemand overgegaan naar een andere brouwer.
Voor de KHN is het lage overstappercentage een teken dat de biermarkt nog steeds op slot zit. Het Europese Hof van Justitie bepaalde eerder dat daar ook al sprake van was tussen 1996 en 1999. De vier grote brouwers kregen toen voor 274 miljoen euro aan boetes opgelegd wegens kartelvorming.
Het onderzoek van Panteia/EIM was een vervolg op een vorig jaar gepubliceerd onderzoek naar de afhankelijkheidsrelatie tussen cafés en brouwers. Daaruit bleek dat driekwart van de ondernemers een relatie heeft met een van de vier grote brouwerijen, 'die verdergaat dan alleen een leveranciersrelatie'.
Zo huurt zeventien procent van de cafébedrijven een pand via de brouwer. Acht op de tien kelderbierinstallaties en zeventig procent van de tapinstallaties is bovendien eigendom van de brouwerij. Het rendement van de betreffende horecabedrijven wordt hierdoor vaak negatief beïnvloed, ontdekte het onderzoeksbureau.