Heineken verhoogt bod op APB
GRONINGEN - (Novum/ABM FN) Heineken heeft haar bod op het belang van Fraser and Neave in Asia Pacific Breweries verhoogd van 50 naar 53 Singapore dollar per aandeel. Daarmee komt het bod uit op circa 5,6 miljard dollar, omgerekend 3,6 miljard euro.
Het gaat om een laatste bod dat niet nogmaals wordt verhoogd. Na het succesvol afronden van de overname stijgt het belang van Heineken in APB naar bijna 82 procent waarna een bod wordt uitgebracht op het resterende belang dat nog niet in handen is van de Amsterdammers.
Het bestuur van F&N was bij het initiële bod van Heineken ter waarde van 50 dollar al akkoord en beval deze aan aan haar aandeelhouders die nog steeds hun stem moesten uitbrengen. F&N zal nu een aandeelhoudersvergadering organiseren waarin het bod van Heineken wordt besproken.
Heineken verhoogde het bod op het belang in APB nadat Kindest Place Group een partieel bod op APB uitgebracht van 55 Singapore dollar per aandeel. Kindest Place is een onderneming gelieerd aan de Thaise miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi, die eigenaar is van ThaiBev en ook een belang in F&N heeft
Heineken kan volgens een analist van KBC met een lager bod toe dan bijvoorbeeld Kindest Place. De Nederlandse brouwer is volgens de analist in staat om de licentie voor het merk Heineken uit de joint venture met APB te halen, hetgeen een serieuze klap voor de volumes van APB betekent. Verder is het bod van Kindest Place een gedeeltelijk bod, in tegenstelling tot dat van Heineken.
Wel is het volgens ABN AMRO zo dat APB de pijler van Heinekens lange termijn strategie in Azië is. Het niet succesvol afronden van het bod brengt daarom flinke risico's met zich mee voor Heineken.
Heineken sloot vrijdag 1,5 procent lager nadat lopende de handelsdag al geruchten gingen dat Heineken met een hoger bod zou komen.