Restobars: de trending casual horecazaken winnen terrein in Nederland
De verschillen tussen restaurants en bars worden in restobars dus samengebracht. De meeste bars hebben gewoon de functie van een bar, ook al staat er eten op de kaart. Sommige restaurants lijken wel op een bar, maar zijn uiteindelijk gewoon restaurants. Neem bijvoorbeeld Restaurant 212 in Amsterdam. Nu begint er een verandering plaats te vinden.
In Frankrijk is het concept van een restobar al heel normaal. Een plekje dat oogt als een bar, maar draait om verfijnde dranken met een kleine, maar hoogwaardige menukaart. Ondanks de tijd die in de gerechten wordt gestopt, is er geen klassieke indeling van een voor-, hoofd- en nagerecht. Hier vraag je soms aan de barman of barvrouw wat er te snaaien valt, aangezien er niet altijd een kaart is. Het barpersoneel is dan ook niet écht barpersoneel, maar meer een soort sommelier.
Inrichting en sfeer
De inrichting van een horecazaak zegt veel over de onderneming. In het Verenigd Koninkrijk spreken ze van zogeheten ‘New Cafes’. Ook in Nederland beginnen die populariteit te vergaren en oude bruine cafés beginnen steeds meer gerechten en betere dranken aan te bieden. In een restobar draait het nog steeds om muziek en dat is erg bepalend voor de sfeer. Vaak is er een platenspeler en een mooie collectie aan vinyl aanwezig.
Verklaring voor opmars
Gijsbregt Brouwer is trendwatcher voor de foodsector. Brouwer stelt dat deze bars al voor de coronapandemie aan hun opmars waren begonnen, maar deze hier een extra aanzwengel heeft gegeven. Het lijkt erop alsof écht luxueus eten voorbij is, maar mensen nog wel op zoek zijn naar een gastronomisch hoogstandje. Daar komen restobars om het hoekje kijken. Minder gedoe, het is duurzamer, maar ook bieden kleinere ruimtes ondernemers de mogelijkheid om hun prijzen naar beneden te schroeven. Dat speelt perfect in op de ontwikkeling. Mensen willen gastronomisch genieten in een huiskamersetting. En door de lagere kosten bieden restobars ook voor ondernemers kansen. Er is minder personeel nodig, vergt een lagere investering en er is minder kans op verspilling. Minder couverts is ook een minder groot probleem, omdat de ruimte vaak kleiner is waardoor er met een lagere bezetting nog steeds een volle zaak gedraaid kan worden.
Door: Nationale Horecagids / Ilias van Bruggen