AB InBev verhoogt opnieuw prijzen voor bierfusten horeca
Gemiddeld gaan de prijzen van de vier grootste biermerken van AB InBev met 10 procent stijgen. Het gaat om de merken Hertog Jan, Dommelsch, Bud en Jupiler. Ook het kelderbier van deze merken wordt duurder, maar stijgt minder hard ongeveer met 6,4 procent. Het is belangrijk om te vermelden dat de bierbrouwer afgelopen oktober al eerder de prijzen omhoog gooide. Daarom vergelijkt Misset de prijzen van april met de fustprijzen van januari 2022. Daardoor wordt het prijsverschil nóg groter.
20 procent duurder
Van de biermerken gaat de prijs voor Jupiler het meeste stijgen. Zo kostten 50 liter van het bier aan het begin van 2022 nog iets meer dan 170 euro. In oktober werd dit al 185 euro en met de nieuwe prijsverhogingen zal 50 liter iets meer dan 200 euro kosten. De prijs van het bier is dus met meer dan 20 procent gestegen in een jaar tijd.
Niet alleen Jupiler, maar ook Bud gaat flink duurder worden. Horecaondernemers moesten in januari 2022 165 euro betalen voor een fust. Dit jaar wordt de nieuwe prijs ongeveer 199,50 euro, wat ook een verhoging van 20 procent is. Dezelfde trend geldt voor Hertog Jan en Dommelsch. Beide stijgen met ongeveer 18 procent in prijs.
Literprijs stijgt minder hard
Als een fust duurder wordt, stijgt vaak ook de literprijs voor bier. In de vijftien maanden is de literprijs maar liefst drie keer verhoogd. Daarbij gaat het gemiddeld om een stijging van 15 procent voor de biermerken van AB InBev.
Om een voorbeeld te geven: in januari 2022 kostte een liter Jupiler 3,45 euro. In april wordt de prijs verhoogd naar 4,10 euro. Dit is een prijsverhoging van 16,2 procent.
Door: Nationale Horecagids