Café in Uden is bierprijs zat en koopt bier in Duitsland: ‘Is veel goedkoper!’
Al drie decennia wordt er in het café in Uden Heineken geschonken. Dit jaar verhoogde het biermerk tot tweemaal toe zijn prijzen. Na de tweede aankondiging hadden de kroegeigenaren geen andere keuze meer. De bierprijs is in totaal met meer dan 15 procent gestegen. Daarom zijn ze overgestapt op een andere bierleverancier.
Ze hebben gekozen voor het Duitse biermerk ‘Zachte Premium’. “Gebrouwen in Allersheim”, vertelt Anke. “Dat is niet het allerbekendste biermerk, maar dat was qua prijs-kwaliteit wel het lekkerste biertje. En het heeft nagenoeg dezelfde afdronk als Heineken.”
Ondanks invoerrechten nog goedkoper
Het bier is ondanks de invoerrechten van 9 procent nog steeds een stuk voordeliger voor de horeca-uitbaters. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat de klanten van De Nachtegaal minder hoeven te betalen voor hun biertje. “Nu kost een biertje bij ons 2,75 euro, maar straks wordt dat 2,25 euro”, aldus Anke. Het is een verschil van een halve euro. “In vergelijking met wat het in het nieuwe jaar bij andere cafés kost, zitten we bijna op een euro verschil.”
“Het is niet alleen de prijs van het bier, maar ook de energieprijzen en de loonsverhogingen”, zegt Anke. “Als we dat allemaal moeten doorberekenen naar de klant, wordt een simpel avondje uit luxe. Dan betaal je 3,45 euro voor een biertje.”
Zoektocht in België en Duitsland
Om hun zoektocht naar een geschikt biermerk voort te zetten, ging het paar zich niet alleen meer in Nederland oriënteren. Ze besloten om te kijken in België en Duitsland. “We deden eerst onderzoek naar de biersoorten en de prijzen daarvan bij de brouwerijen. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de horecazaken die dat op hun tap hebben staan. en we hebben verschillende proeverijen gedaan.”
‘Horeca moet betaalbaar blijven’
Doordat het bedrijf geen afspraken had met een bierleverancier, was overstappen een gemakkelijke zet. Niet elk café heeft deze luxe, omdat die vaak een pand huren van een brouwerij. Desondanks hoopt Anke dat andere ondernemers zullen volgen. “Ik vind het belangrijk dat mensen erop uit kunnen blijven gaan, want sociale contacten zijn heel belangrijk. De horeca moet betaalbaar blijven en dat gaat onze zo denk ik aardig lukken.”
De nieuwe bierprijs bij het café gaat in om middernacht op 31 december. Vanaf dan serveert de kroeg het nieuwe biertje. Het is afwachten of de klanten het verschil gaan merken. “We hebben ze het al verteld en ze zijn erg nieuwsgierig naar de kwaliteit”, zegt Anke. “Wat betreft de prijsverlaging zijn ze in ieder geval heel enthousiast.”
Door: Nationale Horecagids