"Het is nergens voor nodig om sceptisch te zijn over digitalisering in de horeca"
Er is momenteel een transitie gaande op het gebied van de horeca. Verkerk komt veel over de vloer bij ondernemingen en ziet dat steeds meer zaken binnen de branche worden gerund als een gewoon bedrijf. Maar de rol van een horecaondernemer is tegenwoordig veel breder geworden. Ingewikkelder, aldus Verkerk. Nu heb je te maken met marketingacties, regels en personeelsbeleid. De horeca van nu ziet er dus anders uit dan die van jaren geleden.
Achterhaalde technologie
Zo is de digitalisering op de werkvloer en in de keuken bijvoorbeeld niet weg te denken. Zeker niet in de horeca. Wat nu werkt, kan over drie maanden weer achterhaald zijn. Daarom is het belangrijk om mee te bewegen.
Veel vooroordelen
Verkerk merkt dat er veel vooroordelen zijn over de digitalisering van de horeca. Te ingewikkeld. Kost teveel tijd. Volgens de adviseur is het zeker waar dat het even tijd kost, want niet alles gaat vanzelf. Om een digitale oplossing te laten werken, is het belangrijk om te investeren. Niet alleen geld, maar ook tijd en energie. Het is dan ook verstandig om voor een periode te kiezen waarin het wat rustiger is, als je het personeel introduceert met een nieuwe digitale tool.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer