KHN pleit voor schuldhulpverlening voor horecaondernemers, pot is op
De volgende crisis dient zich alweer aan, terwijl de horeca nog bezig is met het herstellen van de coronapandemie. De oorlog in Oekraïne is voor Nederlanders voelbaar doordat het onder andere tot torenhoge inflatie leidt. In combinatie met het personeelstekort en de schulden door de coronacrisis worden horecaondernemers belemmerd. Het duurzame herstel zal hierdoor op zich moeten laten wachten.
Gerichte oplossingen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) pleit voor gerichte oplossingen en schuldhulpverlening, zodat ondernemers in de branche financieel weerbaarder worden. Volgens de Belastingdienst zijn er 17.000 horecabedrijven die uitstel aanvragen voor het betalen van hun belastingschuld. In oktober moeten deze ondernemingen gezamenlijk 1,4 miljard euro afbetalen binnen vijf jaar.
Wanhoop
Horecaondernemers zitten met hun handen in het haar. Deze periode is écht te kort. De eigenaren worden door de personeelstekorten, hoge inflatie en stijgende energieprijzen gedwongen tot innovatie en reorganisatie. De bedoeling is dat zij hiervoor moeten kunne investeren, maar door de krappe aflossingstermijn wordt dit onmogelijk gemaakt. Daarnaast hebben veel horecaondernemers niet alleen een schuld bij de Belastingdienst, maar ook privé schulden. De financiële problemen reiken dus veel verder.
Deel schuld kwijtschelden
Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, heeft het kabinet gevraagd om samen met de ondernemers te werken naar een duurzaam herstel en daarom een deel van de belastingschuld kwijt te schelden bij schuldsanering. Hierdoor zouden ondernemers zonder persoonlijke schulden kunnen stoppen met hun onderneming.
Daarnaast pleit KHN er ook voor om de terugbetalingstermijn van de schuld naar tien jaar te verlengen, zodat er ruimte komt om eerst andere schulden af te lossen. Ondertussen zouden horecaondernemers weerbaarder kunnen worden, waardoor zij de mogelijkheid zouden krijgen om aan te kloppen voor een krediet bij de bank om het vervolgens te kunnen investeren in het bedrijf.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer