Bierverkopen aan horecasector nog niet terug op het oude niveau
In het eerste kwartaal van 2022 werd 7,7 procent minder bier verkocht aan de horeca vergeleken met de periode voor de coronapandemie in 2019. De verkoop voor thuisconsumptie is wel sterk gestegen, namelijk met 6,5 procent. Hierdoor ligt het totale bierverkopen het afgelopen kwartaal 1,6 procent hoger dan voor de pandemie.
Onderliggende cijfers
Lucie Wigboldus, directeur van Nederlandse Brouwers, geeft aan dat de coronamaatregelen nog altijd zichtbaar impact hebben als er wordt gekeken naar de onderliggende cijfers over het eerste kwartaal. Hierdoor bleef de verkoop van bier aan de horeca flink achter.
Toen carnaval werd gevierd en de sector later weer volledig open mocht, had de bierverkoop te maken met een boost. Hierdoor was de verkoop aan de horeca in de maand maart circa dertig procent hoger dan in dezelfde maand in 2019.
Voorkeur voor horeca
Opvallend is dat de thuisconsumptie in de eerste maanden van het jaar hoger was dan buitenhuis. In maart is die verhouding gedraaid. Nederlanders drinken hun glas bier dus graag in de horeca, aldus Wigboldus.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer