Horecaondernemers vragen hetzelfde geld voor een slok minder bier
In de supermarkt is het al langer een trend: een product met minder inhoud voor dezelfde prijs aanbieden. Dit wordt ook wel krimpflatie genoemd. Volgens retaildeskundige Paul Moers worden consumenten onbewust bij de neus genomen.
Krimpflatie
Vanwege de huidige omstandigheden komt krimpflatie ook steeds vaker voor in de horeca. Ondernemers van horecazaken moeten op een manier de hogere kosten zien te compenseren. Daarom moet de prijs omhoog of de inhoud voor dezelfde prijs naar beneden: er is geen tussenweg.
Businessmodel
Glazenmaker Bierwinst heeft een businessmodel van de krimpflatie gemaakt. Een succes volgens het bedrijf. Normaal gesproken gaat er in een normaal fluitje 20 centiliter bier, maar bij glazen van Bierwinst is dit 18 centiliter. Hierdoor kunnen horecaondernemers hetzelfde geld vragen voor een slok minder bier.
Jop Nieuwenhuizen, glazenmaker en horecaondernemer, denkt niet dat hij daarmee zijn klanten boos kan maken. Volgens hem draait het om transparantie. Ondernemers zijn verplicht om glazen te hebben waar de inhoud op staat. Een wettelijke minimumhoeveelheid voor een vaasje of fluitje is er niet.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer