40 procent werknemers met onregelmatige werktijden overweegt ontslag
Onderzoeksbureau Quinyx stelt dat de resultaten niet verrassend zijn. De horeca, zorg en retail lijden nog steeds onder de coronacrisis. Horecaondernemers kunnen hun personeel nog geen loonsverhoging geven, de werkdruk is hoog en er zijn – net als in de zorg en retail op dit moment – weinig doorgroeimogelijkheden, stelt 17 procent.
Minder waardering
Ook is er volgens de werknemers minder waardering. Jarenlang konden bedrijven iemand vinden die voor dezelfde arbeidsvoorwaarden wilden werken, maar die tijden zijn veranderd. Er zijn grote personeelstekorten en dat betekent ook dat medewerkers anders behandeld moeten worden. “De drempel om een andere baan te zoeken is door de krappe arbeidsmarkt een stuk lager”, aldus onderzoekscoördinator Jaline Haitsma bij Quinyx.
Arbeidsvoorwaarden
De onregelmatige tijden zijn niet per se doorslaggevend voor het willen stoppen. De waardering en werkgeluk spelen een grotere rol. Net als het salaris, stelt HR-expert Diana van Asten. Maar toch is ook het salaris niet zaligmakend. “Andere arbeidsvoorwaarden worden nu veel belangrijker gevonden. De baan moet tegenwoordig beter aansluiten bij het leven van de werknemer in plaats van andersom.” Het advies van Van Asten: vier samen de successen, ga met de werknemer in gesprek, laat waardering zien en luister naar de wensen van de werknemer.
Door: Nationale Horecagids / Johanne Levinsky