Consumenten besteden meer aan diensten zoals restaurantbezoek, minder aan producten

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
Consumenten hebben in november bijna 3 procent meer besteed dan een jaar eerder. Vooral aan diensten zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, kappersbezoek of een bezoek aan een voetbalwedstrijd of restaurant gaven huishoudens meer uit. Vorig jaar golden op verschillende vlakken nog beperkingen vanwege corona. Aan eten besteedden huishoudens minder, net als aan bijvoorbeeld woninginrichting en elektrische apparaten.

De consumptie van huishoudens lag 2,7 procent hoger dan een jaar eerder, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De consumptiecijfers betreffen volumecijfers. Dat wil zeggen dat ze zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen.

Totale uitgaven stegen ruim 7 procent

De uitgaven aan diensten gingen in totaal ruim 7 procent omhoog. Diensten zijn goed voor meer dan de helft van alle consumptieve bestedingen van huishoudens, aldus het CBS. Aan voedingsmiddelen, dranken en tabak gaven huishoudens 4,1 procent minder uit. De bestedingen aan duurzame goederen, zoals auto's en woninginrichting, daalden met 2,7 procent.

Aan overige goederen, zoals aardgas en producten voor persoonlijke verzorging, werd in november 1,6 procent minder besteed. Huishoudens hebben vooral minder energie verbruikt doordat het weer in november 2022 zachter was dan een jaar eerder.

Door: ANP