EU snijdt in subsidies vleesreclames

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
De EU heeft de subsidies die jaarlijks worden uitgekeerd aan reclamecampagnes voor de vleesindustrie met bijna de helft verlaagd. Het bedrag gingĀ  van 27 naar 13 miljoen. Dit meldt Vroege Vogels.

Er ging over de hele breedte minder geld vanuit de EU naar reclames, zo'n 150 miljoen nu tegen 170 miljoen in voorgaande jaren. De vlees- en zuivelindustrie zijn het meeste gekort. Reclames voor groente en fruit werden niet gekort.

Goede ontwikkeling

Directeur Frederieke Schouten van Dier&Recht noemt de keuze opvallend. Ze vind het een goede ontwikkeling, maar noemt het nog altijd 'absurd' dat er nog altijd zoveel geld gaat voor het promoten van vlees en zuivel. "Deze reclamesubsidies gaan lijnrecht in tegen de klimaat- en gezondheidsambities van de Europese Commissie en houden dierenleed op grote schaal in stand," aldus Schouten.

De Europese subsidieregeling voor reclamecampagnes in het leven is geroepen om de voedingsindustrie en de landbouw te helpen met het verkopen van hun producten op de competitieve wereldmarkt.

Door: ANP