Ondernemers in de gemeente Bronckhorst doen mee aan ‘Deuren Dicht’- actie

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Het is oude truc in de retail en horeca: het open houden van de buitendeuren. Zo moeten mensen naar binnen worden gelokt. Daar kleeft in deze tijd wel een nadeel aan. De energieprijzen rijzen de pan uit. Deze maand komt daar verandering in. Veel ondernemers in Bronckhorst zullen tijdens de wintermaanden de deuren dicht houden. Op deze manier willen de ondernemers bijdragen aan een duurzamer beleid. Natuurlijk bespaart het hen ook op de energierekening. Dit meldt Contact Noord.

Achterhoek Onderneemt Duurzaam, de Achterhoekse gemeenten en ondernemingsverenigingen hebben samen een actie op touw gezet om energie te besparen. Daar hebben ondernemers in de gemeenten zich nu ook bij aangesloten.

Afgelopen vrijdag overhandigde wethouder Antoon Peppelman het bordje, dat ondernemers krijgen die meedoen aan de actie, aan Riske Legtenberg-Lourens van winkel ‘Van Sinckel’. “Het is een mooi initiatief in deze tijd waar we het continu over energie hebben”, vertelt Peppelman. “Elke winkelier moet hieraan meedoen, om samen de bewustwording van de klimaatverandering te vergroten”, voegt hij toe. Volgens Peppelman zijn er alleen maar winnaars als meer ondernemers meedoen aan de actie. “Het is in het belang van ons allemaal dat we zo min mogelijk energie gebruiken.”

Bordje: ‘deuren dicht, maar we zijn open!’

Riske is in aanmerking gekomen met de actie door een collega-ondernemer. Ze vond het een goed idee om deze actie over te nemen in Bronckhorst. “We hebben allemaal hoge energiekosten. Wij hadden als Van Sinckel altijd de deur wagenwijd openstaan, omdat we dat gewoon uitnodigend vinden. Dat is door de hoge kosten niet meer mogelijk”, zegt ze. Door de gesloten deuren wordt het echter wel minder duidelijk voor mensen of het bedrijf ook open is of niet. “Het bordje helpt hier heel goed bij. Het nodigt uit om binnen te komen en er staat duidelijk op dat we open zijn. Ik roep alle ondernemers op om mee te doen aan deze actie. Het werkt erg goed en ik vind het belangrijk dat we uniformiteit uitstralen.”

Actie ‘Deuren Dicht’

De actie is opgezet door Achterhoek Onderneemt Duurzaam, de gemeenten en ondernemersverenigingen. Jan Straatman, programmamanager van AOD, zegt: “Met het sluiten van de deur kan heel eenvoudig de energierekening worden verlaagd. Natuurlijk zijn de deuren wel wagenwijd open voor hun klanten”. Meedoen aan de actie is gratis. Ondernemers kunnen een bordje aanvragen bij de lokale winkeliersverenigingen.

Door: Nationale Horecagids