Sterrenrestaurant gruwelt van kritiek op het openhouden deuren na overlijden patissier

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Afgelopen week heeft zich een naar voorval gedaan bij een tweesterrenrestaurant in het Limburgse dorpje Reijmerstok. Daar is vorig weekend de patissier overleden aan een hartstilstand. Het restaurant besloot toch zijn deuren te openen die avond. Dit leidde tot veel kritiek op sociale media en het restaurant werd bestookt met negatieve reacties. Dit tot afgrijzen van de collega’s. “Pieter zou niks anders gewild hebben”. Dit meldt het AD.

In het weekend van 3 en 4 december was 54-jarige patissier Pieter Taselaar bezig met het voorbereiden van het avonddinner, toen hij zich plots onwel begon te voelen en in elkaar zakte. Er is ter plekke geprobeerd hem te reanimeren, maar de hulp mocht niet meer baten. Eigenaar Hans Wolde schrijft erover in een verklaring op sociale media dat “onze Piet is gestorven tussen al zijn Brut-familieleden op de plaats waar hij het liefste was. Wij zullen Piet in ons Brut hart meedragen. Zijn Pieterserie zal nooit meer hetzelfde zijn, maar hij zal vol trots meekijken naar de door hem opgeleide secondanten patissiers”.

Restaurant stuit op veel kritiek

Nadat alles zich had voorgedaan, kondigde het restaurant aan open te blijven die avond en dat bestaande reserveringen op het laatste moment afzeggen niet mogelijk was. Dit statement leidde tot veel kritiek op sociale media. “Ik vind niet het niet bij professionaliteit horen, als je beslist open te blijven. Zeker niet als iemand veertien jaar tijd gaf voor jouw zaak”, wordt door iemand op sociale media geuit. “Wat een empathische tent. Je verliest je collega na een tevergeefse reanimatie. En dan blijf je gewoon lekker open en doorkoken. Alsof er niets gebeurd is. Hoezo dollartekens”, schrijft een ander.

Het restaurant reageert verbijsterd op de kritiek die zij hebben ontvangen. “Het is misselijk hoe collega’s en niet-wetende mensen hier op reageren”, schrijft Brut172 in een verklaring. “Ons team is zo professioneel geweest dat het de zaterdagavond door geworsteld heeft”. Volgens het restaurant was er geen optie om mensen af te bellen die ‘misschien wel maanden hiernaartoe hebben geleefd”. Ook vindt het restaurant dat de mensen die de berichten hebben geplaatst ‘zich moeten schamen’. “Pieter had niks anders gewild! Ik hoop dat jullie nooit voor deze keuze hoeven te staan! We hebben het al moeilijk genoeg. Het heeft niks met geld te maken”.

Door: Nationale Horecagids