Grotere tevredenheid bij gezonder en duurzaam voedselaanbod

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Gasten zijn meer tevreden bij een duurzamer en gezonder aanbod in de horeca. Ook leidt dit voedselaanbod tot horecamedewerkers met meer motivatie. Dit geldt tevens voor de zorg, blijkt uit het onderzoek ‘Gezonde voeding in de zorg en horeca’ van Wageningen Universiteit & Research. Volgens projectleider Marieke Meeusen is er nog onvoldoende kennis aanwezig over het gezond en duurzaam aanbieden van voedsel en daarom is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Dit meldt Duurzaam-ondernemen.nl. 

Gezonder en duurzamer eten is een wens van veel mensen, maar de uitvoering ervan blijkt lastig. Vooral voor bewoners van zorginstellingen of mensen die van de horeca afhankelijk zijn voor hun maaltijden. Nieuw onderzoek geeft antwoord op de vraag wat helpt om ook in de horeca en zorg gezondere en duurzamere keuzes aan te bieden.

Interventies getest

Hiervoor zijn er in de horeca en de zorg maar ook op scholen en kinderdagverblijven verscheidene interventies ontwikkeld en getest Bij het aanbieden van gezond en duurzaam eten werd een hogere klanttevredenheid gemeten bij gasten, patiënten en bewoners van instellingen. Daarmee is een eerste stap gezet in een veranderend consumentengedrag. Maar om het consumptiepatroon echt te doorbreken, is belangrijk dat het alternatief bet vindbaar is.

Ook het horecapersoneel en zorgpersoneel voelen zich gemotiveerder bij een duurzamer en gezonder voedselaanbod. Ze maken mensen er namelijk blij mee en in de horeca zien ze gasten tevreden weer weggaan.

Motivatie groeit

“We hebben gezien dat gedurende het onderzoek de motivatie om meer te doen met gezond en duurzaam voedsel is gegroeid. Medewerkers vinden het belangrijk dat er gezond en duurzaam voedsel wordt aangeboden. De interventie bij hen heeft die mening nog versterkt. Veel medewerkers vinden het na het onderzoek nóg belangrijker dat hier aandacht voor is. En dit onderzoek heeft er bij velen ook toe geleid dat ze meer willen doen op dit vlak.”

Door: Nationale Horecagids / Johanne Levinsky