Verschillende prijzen voor hetzelfde gerecht kan voor meer winst zorgen

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Dynamic pricing kan een oplossing zijn voor de horeca om meer winst te behalen. Hotels en luchtvaartmaatschappijen werken er al decennia mee. Volgen restaurants en cafés ook? Dit meldt Lunchroom.

Bij het fenomeen worden de prijzen vastgesteld op basis van vraag en aanbod. Als er weinig vraag naar een product is, wordt de prijs verlaagd. En als er veel vraag naar is, wordt het verhoogd. Bij luchtvaartmaatschappijen en hotels zijn er complete afdelingen voor die ontwikkelde algoritmes hiervoor hebben gemaakt.

Overspannen horecalandschap

Momenteel is er sprake van een overspannen horecalandschap. Dit komt door de krapte op de arbeidsmarkt, de inflatie die maar blijft oplopen en de mogelijke nieuwe corona-uitbraak. Hoewel horecaondernemers hierdoor gedwongen hun prijzen omhoog moeten gooien, blijven de gasten maar komen. Om de druk op het personeel en de marges te verlagen, zou dynamic pricing een uitkomst kunnen zijn.

Eenvoudiger

Het kan overigens ook eenvoudiger voor de horecasector worden gemaakt dan ingewikkelde algoritmes moeten gebruiken. Tokio is het voorbeeld hiervan. Tijdens de eerste lockdown besloot een restaurant de prijzen te laten meebewegen met vraag en aanbod. Slechts één gerecht wisselde per dag. Door middel van een grote poster op het raam en via social media liet het restaurant zien hoeveel het gerecht kostte om 13:00 uur en hoeveel gasten twee uur later voor hetzelfde gerecht moesten betalen.

Succes

Het succes bleek overweldigend te zijn. Na de introductie van deze werkwijze kwamen de gasten verspreid over de dag. De omzet steeg en de gasten werden tevreden. Ook waren de personeelsleden blij, want de drukte werd hierdoor verspreid.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer