Meer dan de helft van de horecagangers geeft niet meer of minder fooi
Van de 2729 respondenten heeft 55 procent aangegeven niet meer of minder (vaak) fooi te geven dan voor de coronacrisis. Een kwart van de ondervraagden heeft aangegeven dat zij nog altijd evenveel fooi geven. Twee procent geeft meer fooi dan voorheen.
Gestegen prijzen
Onder de groep die geen of minder fooi geeft in de horeca, is de genoemde hoofdreden de gestegen prijzen. Een van de respondenten geeft aan dat ‘de fooi inmiddels ruim in de prijs zit’ en daarom geen fooi meer geeft. Een ander deel van de groep vindt dat de horeca genoeg hulp heeft gekregen van de overheid. Zij zien niet in waarom zij nog extra fooi moeten geven als de prijzen al zo erg zijn gestegen.
Naar de verkeerde persoon
Toch zijn er ook andere redenen om geen of minder fooi te geven. Een respondent heeft aangegeven bijna overal met pin te betalen, waardoor fooi geven onpraktisch is. Daarnaast wordt er gedacht dat vaak het grootste gedeelte naar de baas gaat in plaats van het personeel.
Uit meerdere antwoorden is gebleken dat er wordt gevreesd dat het geld niet bij de juiste persoon terecht komt. Ook werd er door de respondenten vaak gezegd dat het aan de baas is om het personeel voldoende uit te betalen en dat de verantwoordelijkheid niet bij de consumenten zou moeten liggen.
Steun
Een kwart van de respondenten betaalt nog altijd evenveel fooi als voor de coronapandemie. Zij ervaren de gevolgen voor de horeca door de pandemie anders. Een respondent heeft aangegeven erg blij te zijn dat de sector weer open is en fooi te geven om te steunen.
Ook is er een deel van deze groep respondenten dat fooi blijft geven, omdat zij zelf weten hoe het is om in de horeca te werken. Fooi krijgen wordt als gunstig gezien en dus geven zij het ook graag zelf.
Nooit gedaan
Elf procent van de ondervraagden heeft aangegeven nooit fooi te geven en dit ook niet te gaan doen. De redenen komen overeen met de redenen van de groep die niet meer of minder fooi zijn aan geven sinds de coronacrisis.
De overige zeven procent van de respondenten maakt geen gebruik van de horeca.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer