Gronings restaurant is de eerste in de stad die om een aanbetaling vraagt
Eigenaresse Lara Sportel geeft aan niet anders te kunnen. Afgelopen zaterdag was de druppel voor haar en haar man Jeroen Sportel, want een derde van de gasten kwam niet opdagen. Hierdoor zat een deel van de zaak leeg, waardoor zij inkomsten misten.
Gastvrijheid
De horecaondernemers twijfelden al langer of zij hun gasten een aanbetaling moeten laten doen. Het druist immers in tegen het gevoel van gastvrijheid, aldus Sportel. Zij geeft aan dat de mensen die niet kwamen opdagen waarschijnlijk niet realiseren wat het voor hun betekent. Niet alleen lopen zij inkomsten mis, ook komt een deel van de gerechten die met liefde en passie zijn bereid in de prullenbak terecht.
Regelstand
Daarnaast levert het ook een hoop stress op. Zodra gasten afbellen of simpelweg niet komen opdagen, schieten de horecaondernemers in de regelstand. Want hoe krijgen zij de tafel toch weer vol? En dus worden mensen op de wachtlijst gebeld, berichten op social media geplaatst en een bord buiten geplaatst dat er nog plek is.
Naar eigen zeggen is het restaurant op dit moment de enige die een aanbetaling vraagt om te reserveren. De horeca eigenaren vragen in vervolgd een aanbetaling van 25 euro.
Door: Nationale Horecagids / Eline Boer