2012: jaar van oerproducten

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min

AMSTERDAM - Trendwatcher Vincent van Dijk presenteerde op de Horecava in Amsterdam zijn trendlijst. Volgens van Dijk wordt 2012 het jaar van de oerproducten. Zo Hospitality Management.

De consument wil terug naar oerproducten zoals pure koffie, bieren, bonen en knollen en dat willen klanten terugzien in de horeca. Vorig jaar was het jaar van de luxe en soberheid. Daarentegen zal 2012 het jaar van bewustwording en het opzoeken van verrassingen worden.

Van Dijk is van mening dat de horeca creatief moet zijn om klanten te trekken."Maak duidelijk welk product je verkoopt, wees creatief en ga de samenwerking aan met andere bedrijven. De consument is trouw, dus zorg ervoor dat zij jouw ambassadeurs worden."

Op de trendlijst stond onder meer ook dat consumenten water bij de wijn gaan drinken, letterlijk. "Mensen drinken niet om dronken te worden, maar willen genieten van de wijn. Een glas water zorgt voor verlichting van de smaak", vertelt Van Dijk.

Daarnaast is een opvallende nieuwe trend koken zonder zout. "Dit betekent experimenteren met recepten en daarbij gaan koks terug naar de antieke kookboeken", aldus van Dijk.

Ook is de trend homemade nog heel populair. "Mensen zoeken de chef in zichzelf op en gaan zelf producten maken."

Samenwerking
Samenwerken is ook een concept wat 2012 vaker zal laten zien. "Je ziet bijvoorbeeld dat hotels gaan samenwerken met fashion en dit verwerken in hun interieur. Of restaurants die overdag een winkel zijn en ‘s avonds een restaurant worden. Je gebruikt dan toch je ruimte optimaal."

© Nationale Horecagids