Bezuinigen belangrijk voornemen voor consument in 2012

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min

ZWOLLE - Maar liefst 85 procent van de Nederlandse consumenten heeft een goed voornemen voor 2012, waarmee het maken van goede voornemens populairder is dan in 2011 (77 procent). Afvallen blijkt net als in 2011 voor de meeste mensen het belangrijkste goede voornemen (23 procent). Bezuinigen wint echter het meeste terrein ten opzichte van 2011 (16 procent).

Als manier om te bezuinigen in 2012 wordt minder geld uitgeven aan luxe artikelen het meest genoemd (63 procent), gevolgd door minder winkelbezoek (50 procent) en de auto vaker te laten staan (25 procent).

Vakanties
Opvallend is ook dat bezuinigen op vakanties met 9 procent het minst worden genoemd als een manier om minder geld uit te geven, waaruit valt op te maken dat vakanties niet meer als luxe worden gezien.

Blijkbaar blijft het niet alleen bij goede voornemens. Zo heeft vorig jaar maar liefst 34 procent van de ondervraagden het goede voornemen langer dan een half jaar doorgezet. Over de kans van slagen zijn consumenten met een gemiddelde slagingskans van 71 procent ook voor 2012 optimistisch.

© Nationale Horecagids