Hoteliers in Groningen en Tokio aan de top

Door Redactie Nationale Horecagids
6 min

NEURENBERG - Britten zijn bijzonder beleefd en China geldt als het land van de glimlach. Maar hotelgasten zijn het daar niet mee eens. Dat blijkt uit een recent onderzoek van hotel.info.

Hotel.info nam de meningen van zijn meer dan vier miljoen boekingsklanten met betrekking tot vriendelijkheid en bekwaamheid van hotelpersoneel wat nader onder de loep.

Het resultaat: hotelpersoneel in Groningen scoort bijzonder goed qua vriendelijke service en ook in Tokio staat de gast centraal. Londen en Peking laten ruimte voor verbetering.

Top 5-steden* in Nederland

  1. Groningen
  2. Den Haag
  3. Breda
  4. Utrecht
  5. Eindhoven

Een vergelijking tussen de tien grootste steden van Nederland toont aan dat hotelgasten vooral in Groningen bijzonder tevreden waren over het hotelpersoneel. De boekingsklanten zetten de universiteitsstad met stip op nummer één van de top vijf van vriendelijkste en bekwaamste medewerkers in het hotelwezen.

Top 20-hoofdsteden* wereldwijd:

  1. Tokio, Japan
  2. Helsinki, Finland
  3. Boedapest, Hongarije
  4. Bangkok, Thailand
  5. Ljubljana, Slovenië
  6. Berlijn, Duitsland
  7. Warschau, Polen
  8. Wenen, Oostenrijk
  9. Lissabon, Portugal
  10. Dublin, Ierland
  11. Bern, Zwitserland
  12. Singapore, Singapore
  13. Bratislava, Slowakije
  14. Zagreb, Kroatië
  15. Sofia Bulgarije
  16. Luxemburg, Luxemburg
  17. Tallinn, Estland
  18. Stockholm, Zweden
  19. Praag, Tsjechië
  20. Riga, Letland

In het land van de glimlach waren de hotelgasten iets minder tevreden over het hotelpersoneel aldaar. De gasten waardeerden de servicevriendelijkheid in Chinese hotels met 7,76 punten gemiddeld. De hoofdstad Peking staat met 7,71 punten op plaats 30 en komt dus niet voor in deze top 20.

Ook de als zeer beleefd bekend staande Britten kunnen wat betreft vriendelijkheid en bekwaamheid nog wel wat leren. Het Verenigd Koninkrijk kreeg in totaal gemiddeld 7,58 punten; de hoofdstad Londen lag hier met 7,35 punten duidelijk onder.

* Hotelgasten beoordelen het via www.hotel.info geboekte hotel na hun vertrek aan de hand van een puntensysteem (0 tot 10). Naast criteria als kamerkwaliteit en prijs-kwaliteitverhouding kan hier onder andere ook de vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel worden beoordeeld.

© Nationale Horecagids