Commissievrije boekingen 2022 passeerde 100 miljoen

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Het afgelopen jaar heeft uitdagingen gebracht voor hoteliers, zoals het personeelstekort en de stijgende energieprijzen. Toch is bekend dat het aantal directe hotelboekingen, zonder tussenpartij zoals Booking.com, is gestegen met meer dan 50 procent. Daarmee besparen hotels enorm op kosten. Dit meldt Hospitality Management.

Hoteliers.com, een aanbieder van commissievrije boekingssoftware voor hotels heeft ook een recordomzet gedraaid dit jaar. Zij hebben meer dan 100 miljoen euro omgezet met commissievrije boekingen. “Hiermee hebben wij ruim 15 miljoen euro aan commissiekosten bespaard voor onze klanten, een nieuw record waar wij trots op zijn”, aldus Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com. “Zelfs in vergelijking met het recordjaar 2019 voor de pandemie, realiseren we nu 40 procent meer directe omzet voor onze klanten.”

Trends in de hotelsector

De hotelmarkt in grote steden kan blijven rekenen op een hoge populariteit. Die is enorm aangetrokken na de pandemie. “Mensen zijn nog lang niet klaar met het inhalen van reizen die in de afgelopen jaren niet plaats konden vinden. Maar door de onzekerheid in de wereld kiest men toch vaak voor een stad die op niet te lange afstand ligt. We zien nu al dat de hotelboekingen in Amsterdam voor januari en februari, traditioneel een echte laagseizoensperiode, een stuk hoger liggen dan voor de pandemie”, stelt de directeur.

Ook is te zien dat er een duidelijk zichtbare trend is op het gebied van het aantal boekingspartijen. “We zien dat de groten groter worden. De pandemie heeft veel kleinere boekingssites de das omgedaan en de consument weet partijen als Booking.com altijd goed te vinden. Dit is ook een trend die door zal zetten het komende jaar. Een nadeel hiervan is dat er steeds meer macht komt te liggen bij een paar grote spelers die de markt dicteren. Daarom is het van groot belang aandacht te besteden aan het eigen directe kanaal. Zet die laatste paar kamers alleen open op de eigen website van het hotel, geef korting bij direct boeken en laat zien dat dit zowel voordeel voor het hotel als voor de gast oplevert”, zegt Baumann.

Derde trend

Er wordt door hotels weer geïnvesteerd in automatisering. Dit is een logisch gevolg van het personeelstekort. "Het mes snijdt hier aan twee kanten, het levert kostenbesparing op en je hebt minder personeel nodig. Hopelijk kunnen wij hier met onze software ook een steentje in bijdragen en kunnen we uitkijken naar een mooi 2023”, vertelt Baumann.

Door: Nationale Horecagids