Meer dan 80 procent van Nederlandse hoteliers positief over afgelopen halfjaar

Door Redactie Nationale Horecagids
9 min
De reissector toont na twee zware jaren tekenen van herstel. Uit de publicatie van de eerste European Accomodation Barometer 2022 van Statista, blijkt dat Nederlandse hoteliers in vergelijking met hun Europese collega’s een stuk positiever terugkijken op de financiële en economische situatie van de afgelopen zes maanden. Dit meldt Hospitality Management.

Statista, een organisatie die zich specialiseert in markt- en consumentendata, heeft in samenwerking met Booking.com de eerste European Accomodation Barometer 2022 gepubliceerd. Hierin worden de ontwikkelingen van de horecasector onderzocht. Naast een positief resultaat onder Nederlandse hoteliers zijn er echter ook zorgen: de hoteliers zien de grootste uitdagingen in stijgende energiekosten, economische omstandigheden en personeelskosten.

Positiever dan Europese collega’s

Het onderzoek, gevoerd in 23 Europese landen, wijst uit dat de Nederlandse hoteleigenaren positiever terugkijken op het afgelopen halfjaar dan gemiddeld in Europa. Dit verschil is zelfs opmerkelijk groot: in Nederland geeft 80 procent van de hoteliers aan positief terug te kijken op de afgelopen zes maanden. Maar liefst 88 procent zegt de huidige economische situatie goed of zelfs zeer goed te vinden. Het Europese gemiddelde ligt op 57 procent. Aan de andere kant waren de Nederlandse ondernemers minder geïnteresseerd in overheidsbeleid, zoals steun tijdens de pandemie of tijdens de energiecrisis; 46 procent zei dit belangrijk of zeer belangrijk te vinden, tegenover een Europees gemiddelde van 62 procent.

Energiecrisis en economische situatie grootste uitdagingen

Tijdens het onderzoek van Statista is de hoteliers gevraagd wat zij zien als de grootste uitdagingen voor de komende periode. Het antwoord is ditmaal wel in lijn met de Europese antwoorden: de grootste uitdaging is de energiecrisis (80 procent). Dit wordt gevolgd door de algemene economische situatie (48 procent), personeelskosten (42 procent) en de personeelstekorten (43 procent).

De algemene bedrijfsontwikkeling is bij zowel de ketens als onafhankelijke accommodaties positief. De ketens melden over het algemeen vaker positieve resultaten dan de onafhankelijke accommodaties. Dat hotelketens het beter doen is een Europees gegeven. Ze geven dan ook vaker aan positieve financiele vooruitzichten te zien op het gebied van gemiddelde kamerprijzen, bezettingsgraad, toegang tot kapitaal of investeringsplannen. Ook de zeer grote bedrijven, met meer dan 250 bedden, blijken positiever te zijn over de afgelopen en huidige situatie dan kleine bedrijven zijn.

Voorzichtig optimisme

Ruim een derde van de bedrijven geeft aan dat zij een positieve bedrijfsontwikkeling verwachten voor de komende zes maanden. De instorting van de reismarkt door de coronacrisis heeft naar alle waarschijnlijkheid de antwoorden over de toekomst beïnvloed. Alsnog verwacht een derde van de hoteliers in Nederland dat zij meer gaan investeren dan de afgelopen tijd. Financiering lijkt geen probleem te zijn: slechts 16 procent geeft aan dat zij moeite hebben met het financieren van investeringen.

Duurzaam ondernemen

Duurzaamheid is een gevoeliger onderwerp binnen de hotels in Europa, blijkt uit het onderzoek. Maar 40 procent van de respondenten geeft aan dat zij goed voorbereid zijn op de uitdagingen van duurzaamheid en CO2-reductie. Een kleine helft van de grote hoteliers met meer dan 250 werknemers zegt goed voorbereid te zijn op de verduurzamingen, terwijl maar een derde van de hotels met negen of minder werknemers er zo over denkt.

Het onderzoek van Statista was in opdracht van Booking.com. Tussen 15 augustus en 21 oktober is een kwantitatief onderzoek gevoerd door middel van telefonische interviews. 1.000 leidinggevenden en managers uit de Europese hotelbranche hebben meegedaan aan het onderzoek.

Door: Nationale Horecagids