Familiebedrijf Haarlemmermeer somber over toekomst door personeelstekorten

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Hoteleigenaar Marcel de Jong raakte tijdens de coronapandemie veel personeel kwijt. Zijn hotels kunnen hierdoor nog maar een deel van de gebruikelijke service leveren. Dankzij personeelstekorten moest de hoteleigenaar uit Haarlemmermeer soms evenementen en catering afzeggen. Dit meldt NH Nieuws.

Het familiebedrijf dat al sinds 1941 bestaat, is hard geraakt door de gevolgen van de pandemie. De Jong noemt als voornaamste oorzaak voor de tekorten dat zijn voormalige personeel op zoek was naar een andere uitdaging.

Het personeelstekort beperkt zich niet alleen tot de hotelbranche. Ook luchthaven Schiphol en strandpaviljoen Egmond aan Zee kampen met personeelstekorten. In het verleden boden ze daarom gratis diners aan om mensen toch binnen het bedrijf te houden. De Jong bood zelf vacatures in combinatie met een huurwoning aan. Hij is op zoek naar zeven fulltimers in de bediening, de keuken, de receptie en voor het schoonmaken van kamers.

Personeelstekort

De financiële gevolgen zijn immens voor De Jong. Vele geplande activiteiten tussen Pasen en de zomer zijn geannuleerd. Zaalverhuur kwam ook stil te liggen. Alles bij elkaar opgeteld zorgt het personeelstekort voor een flinke hap uit de omzet. Als deze trend doorzet dan is het voor De Jong wellicht niet meer mogelijke om een rendabele onderneming draaiende te houden.

De Jong staat open voor het aannemen van vluchtelingen uit Oekraïne. Hoewel zij niet in aanmerking komen voor alle functies zouden ze volgens hem wel terecht kunnen in de housekeeping.

Door: Nationale Horecagids