Gemengd beeld van DE Master Blenders

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min

AMSTERDAM (Novum) - De omzet van koffie- en theebedrijf DE Master Blenders 1753 is in het derde kwartaal met anderhalf procent gedaald tot 645 miljoen euro, mede door de afstoot van de export van ongebrande koffiebonen. Op autonome basis steeg de omzet met 1,1 procent.

Dat maakte het bedrijf achter Senseo, Pickwick en Douwe Egberts dinsdag bekend in een tussentijds handelsbericht, zonder winstcijfers te vermelden. Topman Michiel Herkemij spreekt van een 'gemengd beeld'.

DE was niet zo succesvol op de koffie- en theemarkt buiten de deur. Daar daalde de omzet met 1,3 procent. De omzet buiten West-Europa steeg met vier procent, met als belangrijke aanjager koffiemarkt Brazilië waar de prijzen werden verhoogd.

In West-Europa was er volgens Herkemij sprake solide prestaties in Nederland en duidelijke groei in Frankrijk en Spanje. In Duitsland pakten 'agressieve' prijsverhogingen echter negatief uit. De totale omzet in West-Europa steeg met 0,4 procent.

Het bedrijf behaalt naar eigen zeggen successen met een strategie om meer in te zetten op producten in het hogere segment en innovaties. De L'Or-capsules voor in Nespresso-apparaten van concurrent Nestlé doen het 'zeer goed' en zijn nu ook in Australië gelanceerd. Over de herlancering van Senseo met 'kwaliteitsverbeteringen' zegt DE alleen dat het 'afgerond' is.