‘Fast casual’ steeds belangrijker concept in horeca

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
In Nederland is het aantal horecaketens flink aan het toenemen. Voorbeelden zijn De Beren, SLA en Happy Italy. Deze groeien allen en de voorspelling voor dit jaar is dat deze trend zich zal voortzetten. Dit meldt Entree Magazine.

Horecaspecialist van de ABN Amro, Stef Driessen, stelt dat er tegenwoordig een groeiende vraag is aan fast casual. Dit foodconcept is gebaseerd op het gemak voor de gast. Fast casual is lekker eten dat snel klaargemaakt wordt en gezondheid in het achterhoofd houdt. Het is vooral onder jongeren steeds populairder aan het worden.

Lage arbeidsintensiviteit

Driessen geeft aan dat een bijkomend voordeel van de fast casual restaurants de arbeidsintensiviteit is. Door de makkelijke en snelle bereiding van de maaltijden is minder personeel nodig. Ook de ontwikkeling in technologie maken dit een meer geautomatiseerd proces. Daardoor is het voor deze restaurants mogelijk om een goede kwaliteit aan te bieden tegen een lage prijs.

De horecaspecialist noemt daarbij het woord ‘systeemhoreca’. Dit is een concept waarbij de keuken en processen in het restaurant zo worden ingericht dat alle zeer efficiënt verloopt. Dat gaat in combinatie met een herkenbare formule of onderscheidende uitstraling aan de voorkant van het restaurant. Driessen denkt daarnaast dat bedrijven die geen duidelijk concept of doelgroep hebben het de komende tijd moeilijker gaan krijgen.

Door: Nationale Horecagids