Bitterbal viert honderdjarige bestaan, maakt nieuwe opmars

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Aankomende februari viert de bitterbal zijn honderdjarige bestaan. Van februari 1923 hebben we de oudste notatie van het woord ‘bitterballetje’ in de Nederlandse media. Zelfs na tien decennia is de snack nog altijd populair. Dit meldt Frituurwereld. 

Het zijn twee zware jaren geweest, ook voor de bitterbal. De verkoop is tijdens de coronapandemie gedaald. Maar nu deze voorbij is lijkt het alsof de kleine frituursnack weer enorm in trek is.

Verschillende smaken

De supermarkt Aldi deed de aftrap door een hutsbal te introduceren, een bitterbal op basis van hutspot. Daar lieten concurrenten geen gras over groeien en al snel kwam de Lidl met twee zoete bitterballen; één gevuld met witte chocolade en één met karamel-zeezout. Eerder had de Lidl al andere varianten van de bitterbal en zij experimenteren er op los.

Plantaardige bitterbal

De plantaardige bitterballen zijn al een aantal jaren bekend bij de horeca en supermarkten, nu begint het aan zijn opmars. Dit is niet onlogisch gezien de maatregelen die overheden treffen om de vleesconsumptie te verminderen.

Daarentegen stemde aan het einde van vorig jaar de gemeenteraad van Deventer tegen het voorstel van een aantal politieke partijen om enkel een vega-bitterbal te serveren. Er is echter een duidelijke trend: de bitterballen zullen steeds vaker vegetarisch worden.

Bitterbal met glaasje Voorburg

Ondanks zijn lange bestaan wordt er nog doorgaans gesleuteld aan het recept. Wat nog moet worden gezegd is dat uit het artikel niet helemaal duidelijk is geworden of het gaat om een bitterbal. In het artikel wordt namelijk gesproken over een “bitter- of vleeschbal”, voor deftige dames gepaard met een glaasje Voorburg. Deze Nederlandse likeur wordt nog altijd gemaakt.

Door: Nationale Horecagids