"Discussie rond New Kids-rokersproducten is gewoon lachwekkend"

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min

TERNEUZEN - Asbakken, aanstekers en vloeitjes. Alledaagse producten die verkrijgbaar zijn in vrijwel elke supermarkt, warenhuis of speciaalzaak. Maar met de beeltenissen van de vijf New Kids zijn deze producten ineens landelijk nieuws, omdat ze jongeren zouden aanzetten tot roken. Onzin, vindt Stichting We Smoke. "Het gaat om merchandise met een knipoog naar een volwassen publiek."

Absurdistische humor en horror voeren de boventoon in New Kids Nitro. Zo houden de vijf nektapijtjes uit Maaskantje voornamelijk van vloeken, vechten, drinken en roken. Reden dat de film, net als roken en drinken, een leeftijdsclassificatie heeft gekregen voor 16 jaar en ouder.

De New Kids-merchandise die producent TGC Trading deze week op de markt heeft gebracht, sluit aan op die gedachte. Een praktische en komische knipoog die door de doelgroep - filmkijkers en rokers van 16 jaar en ouder - zeer wordt gewaardeerd.

Cannabisconsumentenbond We Smoke is blij dat een populaire Nederlandse rolprent nu juist eens merchandise op de markt brengt voor de één op de vier volwassen Nederlanders die rookt. Sterker nog: één op de acht niet-rokers gebruikt wel eens cannabis, overigens een product dat een leeftijdsgrens kent die streng wordt nageleefd.

Absurde humor
De ophef die organisaties als STIVORO en Clean Air Nederland maken over de 'schandalige rookproducten', slaat de plank dan ook volledig mis, aldus We Smoke.

De alledaagse gebruiksvoorwerpen, van aanstekers tot vloeitjes en asbakken met afbeeldingen van de New Kids, zouden volgens deze organisaties roken promoten en jongeren van 12 en 13 jaar het idee geven dat roken 'cool' is, terwijl de absurdistische humor van de Brabantse aso's het tegenovergestelde beoogt te laten zien.

© Nationale Horecagids