Geen alcoholreclame op MTV, Disney Channel, TeenNick en SLAM!FM

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min

DEN HAAG - De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender.

Voor het komende jaar (1 januari 2012 tot en met 31 december 2012) zijn de televisiezenders MTV , Disney Channel en TeenNick als jongerenzender vastgesteld. Voor de radio is dit de zender SLAM!FM. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25 procent minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt.

De RvA (Stichting Raad voor Accreditatie) verbiedt reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25 procent bestaat uit minderjarigen. Daarom heeft de alcoholbranche in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd.

Nieuwe reclamecode voor Alcoholhoudende dranken treedt op 1 januari in werking
Op 1 januari treedt de nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken in werking. De belangrijkste wijziging is een nieuw artikel over digitale marketing en social media. Het nieuwe artikel over digitale marketing bevat extra voorwaarden waaraan reclame-uitingen in de vorm van directe digitale marketing aan moeten voldoen. Zo is het niet toegestaan dat content wordt ontvangen door personen die jonger zijn dan 18 jaar.

© Nationale Horecagids