Horecaondernemers gebruiken steeds vaker QR-codes
Met het model wordt een deel van het werk van horecapersoneel overgenomen door de klant zelf. Dit kan door bijvoorbeeld QR-codes te gebruiken. Hierdoor kan de gast zelf bestellen en hoeft er geen personeel naar een tafel om de bestelling op te nemen. Een andere mogelijkheid is dat de klant zelf aan de bar bestelt. Ideale oplossingen voor het personeelstekort waar de horeca mee kampt.
Sociaal aspect
Tegenstanders van het model vinden de ontwikkelingen rondom het automatiseren van de horecabranche zorgwekkend. Zij denken dat veel sociale aspecten verdwijnen als de branche meer wordt geautomatiseerd. En dat terwijl de horeca juist bekend staat om de praatjes met de bediening en het grappen tijdens het bier tappen.
Toch zou het volgens voorstanders een uitkomst kunnen zijn. Er is simpelweg niet genoeg personeel om de maximale capaciteit van een zaak aan te kunnen. In de huidige tijd zijn veel consumenten wegwijs met technologie, waardoor digitaal bestellen een oplossing voor de huidige problematiek kan zijn.
Door: Nationale Horecagids