Ahold Delhaize heeft last van heropening horeca
De omzet in Europa daalde op vergelijkbare basis. Daarbij kijkt het bedrijf alleen naar winkels die vorig jaar in dezelfde periode ook al open waren. In de Verenigde Staten was er wel groei. Als naar de totale inkomsten wordt gekeken, dan liggen die nog wel hoger dan een jaar geleden. Dat komt echter deels door overnames, maar ook door bijvoorbeeld de opening van nieuwe winkels en groei bij onlinewinkel bol.com.
De omzet blijft bovendien verhoogd door de coronapandemie. In de afgelopen periodes profiteerde Ahold Delhaize volop van het feit dat mensen graag thuis bleven en online bestellingen deden, maar ook dat consumenten die hun geld niet in de horeca uitgaven meer geld in supermarkten spendeerden. Het bedrijf vergelijkt daarom zijn kwartaalresultaten graag met die van twee jaar geleden, voor corona. Ten opzichte van de derde periode van 2019 is er nog altijd een flinke groei te zien in alle regio's waar Ahold Delhaize actief is.
Weerbaar
De omzet van Ahold Delhaize in de maanden juli tot en met september kwam uit op 18,5 miljard euro, een toename van 4,5 procent ten opzichte van vorig jaar wat deels kwam door overnames. De nettowinst bedroeg 522 miljoen euro. Dat was een jaar geleden nog 68 miljoen euro.
Topman Frans Muller zegt dat de cijfers tonen dat Ahold Delhaize weerbaar is. Het supermarktconcern verhoogt de verwachtingen voor de winstmarge voor dit jaar en denkt ook aan een iets hogere winst per aandeel.
Door: ANP