Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Heineken krijgt dwangsom opgelegd door Inspectie om statiegeld op blikjes

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Heineken krijgt dwangsom opgelegd door Inspectie om statiegeld op blikjes
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt een last onder dwangsom van maximaal 1 miljoen euro op aan brouwer Heineken vanwege het niet naleven van de regels rond statiegeld. Sinds 1 april is statiegeld op blik verplicht, maar Heineken produceert nog steeds blikjes zonder statiegeld die op de Nederlandse markt worden gebracht.

Daarmee overtreedt het bedrijf de wet, want alle nieuwe blikjes moeten voorzien zijn van een statiegeldlogo, aldus de Inspectie. De dwangsom bedraagt 15 eurocent per onterecht in de handel gebracht blikje, tot een maximum van 1 miljoen euro. Als bij het bereiken van dit maximumbedrag nog steeds geen sprake is van naleving, kan de ILT de dwangsom verhogen.

Heineken dacht naar eigen zeggen dat er na 1 april nog een overgangsperiode zou gelden waarin het gefaseerd over kon gaan op het produceren en afvullen van statiegeldblikjes. "We hebben onze planning daarvoor in januari gedeeld met de ILT en daarover geen vragen of opmerkingen gekregen", reageert een woordvoerder van het bedrijf. Heineken vindt het "vervelend dat het zo gelopen is" en zegt er nu alles aan te doen om een boete te voorkomen.

Geen sprake van overgangsperiode

"Die overgangsperiode, daar is nooit sprake van geweest. Die heeft Heineken zelf in het leven geroepen", zegt een voorlichter van de ILT over dat verweer. Ze wijst er ook nog op dat de rechter de verplichte invoering van statiegeldblikjes, die aanvankelijk op 1 januari zou ingaan, al drie maanden vooruit heeft geschoven.

"Volgens mij zijn wij heel duidelijk geweest", zegt staatsecretaris Vivianne Heijnen (Milieu), die er eveneens op wijst dat de sector al drie maanden respijt heeft gekregen. De bewindsvrouw heeft er "alle begrip" voor dat de ILT tot handhaving is overgegaan.

Grolsch

Ook Grolsch produceerde nog blikjes zonder statiegeldlogo, maar de ILT legt deze brouwer geen dwangsom op. Volgens een woordvoerster van de Inspectie kon Grolsch aantonen dat hun productieprocessen vanaf vrijdag zo zijn ingericht dat er wel blikjes met statiegeldlogo in omloop komen.

De ILT constateerde ook dat verschillende drankblikjes worden verkocht zonder statiegeldlogo, maar waarvoor klanten wel statiegeld betalen Dit kan verwarring bij klanten opleveren, omdat alleen op de kassabon te zien is dat er statiegeld is betaald. De Inspectie gaat na of dit statiegeld wel wordt terugbetaald bij inlevering. Maar ook als alleen het logo op de verpakking ontbreekt, is dat een overtreding.

ILT strikt op naleving

"De ILT ziet er scherp op toe dat de wet wordt nageleefd, want statiegeld helpt tegen zwerfafval en is belangrijk voor de circulaire economie", zegt Karin Visser, directeur toezicht en opsporing bij de Inspectie. Jaarlijks worden in Nederland zo'n 2,5 miljard blikjes verkocht.

Klanten in de supermarkt kunnen de komende dagen ook nog drankblikjes vinden zonder statiegeld, zelfs als alle bedrijven aan de regels voldoen. Om verspilling tegen te gaan is afgesproken dat winkeliers voorraden die stammen uit de periode voor de statiegeldverplichting nog mogen verkopen.

Door: ANP

23 september '24 (15:18)

Horecamedewerkers Kuip door NAC gecompenseerd voor ontstane leed

NAC biedt excuses aan aan iedereen die zich onveilig heeft gevoeld door het wangedrag van supporters van de Bredase club na afloop van de wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip. Daarbij werden zondag vijf horecamedewerkers aangevallen. In een statement zegt NAC persoonlijk contact te zoeken met de slachtoffers om hen "op gepaste wijze te compenseren voor het ontstane leed".

09 augustus '24 ( 9:33)

Na koopadvies Thuisbezorgd-eigenaar bij stijgers op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Just Eat Takeaway behoorde vrijdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De kenners van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley verhoogden het beleggingsadvies voor het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl naar kopen. Het aandeel steeg daarop 4,7 procent. De algehele stemming op de aandelenmarkten was op de laatste dag van de turbulente beursweek voorzichtig positief. De wereldwijde beurzen kwamen deze week flink onder druk te staan na een historische koersval van de Japanse beurs op maandag. De vrees voor een recessie in de Verenigde Staten wakkerde daarbij een wereldwijde verkoopgolf aan.

28 mei '24 (11:35)

Catering test 123

test test

29 juni '23 (11:03)

Ketchup van The Ketchup Club vanaf volgende week te vinden bij de Albert Heijn

The world needs more ketchup, vindt The Ketchup Club. Waarom? Omdat ketchup het beste haalt uit groenten en fruit die anders worden weggegooid. Bijvoorbeeld in Kenia, waar The Ketchup Club meer dan 100 boeren helpt voorkomen dat 40 procent van de tomaten- en mango-oogst verloren gaat. Wat overblijft? Boeren met een stabiel en beter inkomen en veel, veel minder verspilling. Vanaf volgende week is de ketchup van The Ketchup Club in 3 smaken te koop in meer dan 700 filialen van Albert Heijn. Dat meldt The Ketchup Club.

16 juni '23 (10:41)

Flink begint ‘Buurthub’-winkel in Alkmaar

Flink wil de winkels van waaruit bezorgers vertrekken aantrekkelijker maken voor buurtbewoners. Dat wil de flitsbezorger doen met de zogenaamde ‘Buurthubs’. De eerste locatie openen zij in Alkmaar. Daar heeft de locatie een flinke make-over gekregen, met een volledige restyling en een nieuw interieur. Dat meldt Foodclicks.

15 juni '23 (18:04)

Leo Catering kan Woonstad Rotterdam aan portefeuille toevoegen

Sinds 5 juni kunnen werknemers van Woonstad Rotterdam genieten van de catering van Leo Catering (hiervoor Leo Love Good Food). Dagelijks krijgen medewerkers op drie locaties hun maaltijden door dit bedrijf verzorgd. Dit meldt Out.of.HomeShops. 

14 juni '23 (12:44)

Sodexo serveert alleen nog duurzame vis

Cateraar Sodexo heeft de stap gemaakt om vanaf dit jaar alleen nog 100 procent duurzame vis te verkopen. Om te laten zien dat het menens is, hebben zij tijdens de World Ocean Day op 8 juni de ‘World Ocean Deal’ ondertekend. Sodexo gaat gebruikmaken van de VISWijzer, een uitgave van Good Fish in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. Voorheen sloten ook cateraars Albron en Vermaat zich bij de deal aan. Dat meldt Sodexo.

14 juni '23 ( 9:30)

Kabinet trekt 30 miljoen uit voor visserijsector en vissersdorpen

Het kabinet trekt 30 miljoen euro uit voor de visserijsector, meldt minister Piet Adema (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld is ook bedoeld voor vissersdorpen en -gemeenschappen. Die staan de laatste jaren onder druk omdat de vissersvloot krimpt, onder meer vanwege de hoge brandstofprijzen en het verbod op pulsvissen.

13 juni '23 (12:46)

Mariska uit Hilversum stopte als sekswerker en bakt nu koekjes voor de Amsterdamse horeca

Mariska Majoor uit Hilversum werkte jarenlang als sekswerker en was een boegbeeld voor de branche. Tot zij zeven jaar geleden erachter kwam dat ze ernstig ziek is. Toen stopte ze met werken. Het was het begin van een merkwaardige carrièreswitch: nu bakt en verkoopt ze koekjes voor de Amsterdamse horeca, meldt NH Nieuws.

13 juni '23 (11:10)

Sligro verduurzaamt vervoer met 25 elektrische vrachtwagens

In het verduurzamingsprogramma van Sligro geldt ook de verduurzaming van het transport. Daarom heeft Sligro een aantal jaren geleden geëxperimenteerd met verschillende elektrische voertuigen om in de praktijk te ontdekken welk type het meest geschikt is voor de distributie naar horeca in stedelijke omgevingen. Er zijn kleine bestelauto’s en klassieke vrachtauto’s uitgeprobeerd, evenals een wegtrein voor de binnenstad. Sligro ontving onlangs een levering van 25 nieuwe, volledig elektrische Renault vrachtauto’s om een volgende stap naar verduurzaming te maken. Dat meldt Sligro.