Drank meekrijgen is makkelijker geworden voor minderjarigen, vooral sportkantines scoren slecht
Mysteryshoppers van 16 en 17 jaar die deelnamen aan het onderzoek hebben tussen juli en oktober verkooppunten bezocht, om uit te vinden dat zij in 90 procent van de gevallen een biertje meekrijgen in sportkantines. De uitkomst is opvallend, aangezien in 2019 dit percentage slechts op 25 procent zat.
Horeca versus supermarkten
Het is niet de enige plek waar het voor hen makkelijk was om alcohol te kopen. Ook lukt het in ruim 65 procent van de cafetaria’s en in ruim 70 procent van de horeca. Enkel bij supermarkten en slijterijen was het moeilijk om de versnaperingen mee te nemen, hier lukte het in slechts 15 procent van de gevallen.
De afgelopen jaren was er juist een stijgende lijn te zien. Tijdens de coronapandemie werd er meer gehandhaafd op de leeftijdsgrens van alcohol. In 2019 werden in 55 procent van de gevallen minderjarigen geweigerd. Dit percentage is gedaald naar een kleine 38 procent in dit jaar.
Uitkomst is tegenvaller
De burgemeester Toon Mans van Castricum noemt de uitkomst een tegenvaller. Volgens hem is het nog steeds te makkelijk voor minderjarigen om alcohol te kopen. “Laat deze resultaten voor alle betrokkenen, zowel gemeenten als verkooppunten, een stimulans zijn om meer te doen aan bewustwording, preventie en handhaving”.
Bewustwordingscampagnes
De regio geeft aan dat zij langdurige campagnes gaan opzetten die de bewustwording van de leeftijdsgrens moeten vergroten. Voornamelijk op sportkantines en -verenigingen gaat de focus liggen.
De campagnes kunnen worden uitgevoerd door middel van activiteiten voor jongeren, voorlichtingen aan ouders of het geven van advies aan de sportkantines. Ook is geadviseerd om beter toezicht te houden op deze verkooppunten.
Door: Nationale Horecagids